Gå till innehåll

Belysning


SimonW

Rekommenderade inlägg

Har försökt läsa en del om saltvattensakvariets behov av belysning men blir bara förvirrad.

Vissa anser att man klarar sig med lysrör, andra vill ha LED och några tycker att MH lampor är det bästa. Eller en kombination i vissa fall...

Går det att lägga ett minimikrav för ett akvarium med måtten 160 x 50 x 50 cm? Eller är det helt beroende

på invånarna i akvariet? Det som oroar mig är i slutändan elräkningen och kostnaderna för byte av lampor...

Mvh,

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beroende på val av invånare så anpassar du ljuskällan därefter.

Jag är övertygad om att LED är den bästa vägen att gå om du köper ny belysning, men man kan göra bra klipp på begagnatmarknaden så stirra dig inte blind på enbart LED.

När du känner dig varm nog i kläderna för att skaffa dig mer ljuskrävande koraller kan det vara lämpligt att gå från en enkel T5-ramp till en vassare LED-belysning tex. Fiskar kräver inte så mycket, så valet av koraller styr nog valet av ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på invånarna, och till viss del tycke och smak.

Det viktiga är vilka våglängder du har på ljuset (t ex så ger ju en byggstrålkastare rätt mycket ljus, men då våglängderna är "helt fel" så är det mer eller mindre oanvändbart ur fotosyntetisk synvinkel).

Vad vill du ha för koraller?

EDIT: Lagge hann före

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på invånarna, och till viss del tycke och smak.

Det viktiga är vilka våglängder du har på ljuset (t ex så ger ju en byggstrålkastare rätt mycket ljus, men då våglängderna är "helt fel" så är det mer eller mindre oanvändbart ur fotosyntetisk synvinkel).

Vad vill du ha för koraller?

EDIT: Lagge hann före

Vet faktiskt inte vilka koraller jag vill ha, det är ett område som jag ännu inte har läst in mig på tillräckligt för att kunna ge ett

vettigt svar. Vilka koraller är enklast för en nybörjare och minst krävande ifråga om ljus? Kan man fråga så? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.liveaquaria.com/product/aquarium-fish-supplies.cfm?c=597, http://www.liveaquaria.com/diversden/index.cfm och www.reeflex.net har en hel del information om alla möjliga koraller.

Enkla koraller som kräver lite ljus är skivanemoner (Discosoma, Actinodiscus, Rhodactis), Gröna stjärnpolyper (Briareum mm), och en hel del mjukkoraller, men dom har jag mindre koll på.

En del LPS (storpolypiga stenkoraller) som Euphyllia, Fungia, Plerogyra och Favites är relativt lätthanterliga, det var sådana jag började med.

Bland SPS (småpolypiga stenkoraller) så är Montipora digitata den lättaste.

Generellt kräver SPS mer ljus än LPS, men det finns så klart en övergångszon där bägge lever.

Mjukkoraller har en tendens att föra kemiskt krig, så det brukar inte gå så bra att blanda alltför mycket mellan mjukkoraller och stenkoraller.

Till 160x50x50 kan du ju börja med en ramp på 4x80w T5, då kan du ha antingen de flesta mjukkoraller eller de flesta LPS och en del SPS, och utöka belysningen senare om du vill gå över mer åt SPS.

Men läs på lite, se vilka koraller som verkar intressanta, det är bäst att börja i den änden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...