Gå till innehåll

Tips ang drakfiskar...


Majki01

Rekommenderade inlägg

Går i tankar att starta upp ett kar till endast drakfiskar,, så behöver lite tips..

Vilken vattenvolym ska man satsa på .. Ingen dröm volym. Utan det ska gå att ha hemma...

Teknik väg,, hur mycket cirkulation??

Behövs skummare?

Allmänna tips för att starta upp ett drakfisk kar?

Inredning?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hänger väldigt mycket på vilket typ av drakfiskar du ska ha, tex P Volitans blir ju ca 40cm men det finns ju dvärg drakar också.

Cirkulation behövs inte så vansinnigt mycket 10x karets volym räcker nog gott och väl då drakar inte är speciellt bra simmare. Men dom skitar ner i vattnet väldigt mycket så en ordentlig skummare och någon typ av kolkälla, vodka, biopellets,zeo eller liknande så löser man det ganska enkelt. Angående foder så skulle jag inte använda mig av sötvattensfisk utan skulle mer på tex artemia/mysis som man näringsberikar när dom är små, större drakar skulle jag mata med bitar av diverse fisk och räkor med skal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cirkulation behövs inte så vansinnigt mycket 10x karets volym räcker nog gott och väl då drakar inte är speciellt bra simmare. Men dom skitar ner i vattnet väldigt mycket så en ordentlig skummare

Misstänker att det blir lättare med vatten kvaliten om man går upp i cirkulation. Utan att jag har haft någon drake så tror jag att jag skulle satsat på runt 30x med flera streamers (Bredare flöde) Flera streamers för att kunna rikta mot stenen så att det inte fastnar en massa skräp där.

10x cirkulation diskuteras till och med på Seahorse dot org som förlågt för hästar. Vatten kvaliteten blir sämre då skräpet inte lyfts ut till skummare.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Michael!

Jag har en Antennata just nu, kräver inte mer än 250 - 300 liter.

Min har växt säkert med 50% sen jag köpte han.

- Tänk på att dom gillar att kunna gömma sig, sitter gärna uppochner i en grotta t.ex. Eftersom dom växer så det knakar rekommenderas en väl tilltagen grotta i detta fall.

- Det går bra att ha fiskar och räkor som i början är större än drakfisken, men det kan bli farligare ju större fisken är. Min drakfisk är i huvudtaget inte intresserad av något som simmar i mitt akvarie änså länge.

- Jag brukar mata min drake med ett stycke kött av något slag varannan till var tredje dag.

- Drakfiskar äter rätt mycket varvid du bör ha en skummare som klarar en del belastning på akvariet.

- Handmata inte, gör du det rätt kommer fisken inte bry sig om då du är nere och rotar med händer och armar. Själv använder jag en grillpinne som jag kluvit på ena änden där man kan kila fast lite kött, sen är det bara för draken att fånga upp den.

Mvh

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du får väll köpa min då... men det är en bit att åka ;)

Moderator's upplysning:
mod.gif10.1 Privatpersoner annonserar i marknaden -

"Köp och Sälj" erbjuder privatpersoner en möjlighet att under köpes, säljes och bytes gratis annonsera produkter tillhörande de områden som Saltvattensguiden behandlar och som i övrigt följer våra regler. I och med detta så tillåter vi inte annonsering eller länkar till annonser i forumet, signaturen, avataren eller galleriet.

Mvh

/F

Ändrat av Laggeman
Text ändrad pga regelbrott.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det är samma med saltvattensrovfiskar, men när jag hade 1 silver rowana innan så när man matade arowanor med räkor så fick de en finare kroppsbyggnad och finare färger. Den fick liksom rosa skimrande fräg i den grå/silvriga grundfärgen under ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänker att det blir lättare med vatten kvaliten om man går upp i cirkulation. Utan att jag har haft någon drake så tror jag att jag skulle satsat på runt 30x med flera streamers (Bredare flöde) Flera streamers för att kunna rikta mot stenen så att det inte fastnar en massa skräp där.

10x cirkulation diskuteras till och med på Seahorse dot org som förlågt för hästar. Vatten kvaliteten blir sämre då skräpet inte lyfts ut till skummare.

//Danielj

Jovisst så blir säkert vattenkvalitén bättre, men drakarna trivs inte riktigt i allt för högt flöde. Märkte av det när jag hade drakar i min revburk med ca 20x i cirkulation då höll dom sig mest undan. Men stängde du av en pump tex så började dom vara framme och simma lite mer. Samma sak gäller sjöhästar som du nämner, när jag hade min sjöhäst burk så var 10x alldeles lagomt tom alldeles för högt på vissa ställen då dom är otroligt dåliga simmare och är det lite för strömt någonstans så fastnar dom väldigt lätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och så var det den gamla myten igen om att inte mata med sötvattensfisk. Fisk, precis som vi blir vad de äter. Om man matar sin foderfisk med förstklassigt foder som innehåller omega 3 i tillräcklig mängd så blir även sötvattenfisk lämplig att mata med - om man inte matar foderfisken med denna typ av foder så blir det fel - oavsett om det är en sötvattensfisk eller saltvattensfisk. Fisk som fisk innehåller ungefär samma typ av fetter - fetter med låg smältpunkt - men saltvattensfisk håller ofta (men inte alltid) högre halter av vissa Omega 3 fettsyror (EPA och DHA) i naturen. I fångenskap är innehållet beroende av vad de får för foder. Räkor är bra ur färghänseende men är ingen fet mat så det är en ensidigt foder.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och så var det den gamla myten igen om att inte mata med sötvattensfisk. Fisk, precis som vi blir vad de äter. Om man matar sin foderfisk med förstklassigt foder som innehåller omega 3 i tillräcklig mängd så blir även sötvattenfisk lämplig att mata med - om man inte matar foderfisken med denna typ av foder så blir det fel - oavsett om det är en sötvattensfisk eller saltvattensfisk. Fisk som fisk innehåller ungefär samma typ av fetter - fetter med låg smältpunkt - men saltvattensfisk håller ofta (men inte alltid) högre halter av vissa Omega 3 fettsyror (EPA och DHA) i naturen. I fångenskap är innehållet beroende av vad de får för foder. Räkor är bra ur färghänseende men är ingen fet mat så det är en ensidigt foder.

MVH Lasse

Är det någon speciell sötvattensfisk som skulle lämpa sig mer som foder fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samtidig så är neontetror en av dom svårare fiskarna att odla, så jag kör i sådana fall hellre på någon levandefödare som tex guppie Platty eller Molly som förökar sig som ogräs, och drar upp dom med bra foder..

Ang kar så blir det ett juwel vision på 280 liter fick det nytt för 500 kr.. Så svårt att säga nej faktiskt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte guppy som man odlar och matar med foder som är berikat med EPA och DHA. Det funkar inte direkt om det bara är berikat med linolensyra eftersom få organismer klarar att metabolisera linolensyra till dessa essentiella fettsyrorna. Fördelen med guppy är också att den klarar att överleva i rent saltvatten. Bäst är att använda en odlingstam som står nära de naturliga stammarna. Inte de olika framodlade varianterna. Små strilmlor av lax (med skinsidan kvar) kan ibland kunna användas för att få dem att ta dött foder. Man håller bara strimman i en vattenström så den rör sig och sedan brukar hungern göra sitt jobb. Lax och fet sill är rika på dessa syror. Dock skall man alltid frysa mjukfoder som man hämntar från havet några dagar innan man matar med det. På det sättet begränsar man många parasitsjukdommar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej , det blir nog billigare att köpa små guld fisk och mata upp än att odla eget , eller om man känner nån som har en damm med guldfisk som man kan få , ynglen är oftast bruna ändå , guppy funkar när en drakfisk är 5cm , är den 15-20cm tar den lätt en fisk på 10-12cm , om den ska simma runt och jaga guppy hela dagarna så förlorar den mer energi än vad den får i sig , jag fick ta hand om några paddfiska lite oplanerat , så matkostnaden blir lite att räkna med , försöker själv lösa det , ca 300kr för en månad per fisk funkar inte i längden , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitsen är ju lite att låta guppyn simma omkring i karet, och bli mat när den kommer för nära suget från en drakfisk. Däremot tycker jag nog att man skall försöka mata in med dött foder för att kunna få omväxling och variation med fodret.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...