Gå till innehåll

Stahre's 60 l Logg , första salt.


joelstahre

Rekommenderade inlägg

Hej Hej

Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltkar. Jag har länge gått och tänkt på det, då jag tycker det är väldigt intressant. Jag har tidigare bara haft sötvatten.

Jag vill starta ett saltkar för att jag tycker det är väldigt fint, fast allra mest för att jag tycker det är väldigt intressant.

Jag har inte den största budgeten, därför har jag valt att köpa in lite grejer undan för undan, då jag inte har råd att köpa allt på en gång.

Det enda jag har för tillfället är ett nytt 60 l rektangulärt akvarium som jag köpte för 500 kr.

Jag har tänkt att lista lite olika prylar som jag har funderingar på att köpa in, och ni är mer en välkomna att dela med er utav era kunskaper och tips.

Jag har väl tänkt att ha någon fisk samt någon räka och sniglar. Någon/några mjuka koraller.

Akvarium:

60 l rektangulärt 500kr

Lysarmatur:

Glo T5 61cm 2x24watt. Justerbar 58-101 cm

http://www.pwss.se/product.php?productid=6483

Lysrör:

Är inte så insatt i vilka rör jag skall välja. Har läst mycket om att man skall ha ett starkt vitt ljus och ett blåare ljus.

Samt att jag skall ha blåa LED som Moon Light

Ge gärna förslag på bra rör :D

Filtrering:

Står och väljer mellan två olika varianter, antingen Hang on filter eller Ytterfilter.

Här är några jag funderar på ;

Hang on;

http://www.pwss.se/product.php?productid=13543

http://www.pwss.se/product.php?productid=6500&cat=1350&page=1

Ytterfilter;

http://www.pwss.se/product.php?productid=523

http://www.pwss.se/product.php?productid=3332

Fördelar/Nackdelar?

Filtermedia:

Här har jag lite frågor, vad behöver jag? Något slags skummgummi filter, Biobollar och Kolfilter.<br>Skriv gärna vad och varför :D

Streamers:

1-2 st Tunze Turbelle nanostream 6015- http://www.pwss.se/product.php?productid=13304

Doppvärmare:

50-75 watt

Något som är lite mindre.

Jag kommer att använda denna sida som en slags logg, jag kommer att uppdatera när nya saker köps in med mera. Kommer även lägga ut en del bilder.

Jag är oerhört tacksam för svar.

//Stahre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Joel, varmt välkommen till saltvattensguiden! :W:

Angående ditt filterval så är inte ytterfilter det bästa valet i mina ögon.

Först och främst så blir ofta slangar uttorkade av saltvatten och du riskerar att få läckage mellan slangen och fattningarna på filtret.

Sen är det ofta så att flödet genom dessa filter är rätt lågt, risken är att matrester och alger kan sätta sig i filtret och skapa en grogrund för dåliga vattenvärden. Den levande stenen du har i akvariet är annars ett naturligt filter, utöver detta kan du använda en skummare för att ta hand om äggviteämnen från fiskarna i karet.

Ska du inte ha en sump så kan en hang-on skummare vara ett bättre alternativ som komplement till den levande stenen.

Angående ljus och cirkulation så ska det nog fungera bra. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till guiden Joel!

Ser ut som du tänkt på det mesta och allt ser bra ut förutom just dina filterval som Lagge skrivit utförligt om varför.

Sen är moonlight inte ett måste men kan vara lite häftigt att ha. Så de behöver du inte prioritera i första han om du har lite ont om cash menar jag.

Du får lycka till och ta de lugnt i början med uppstarten så du inte gör några förhastade saker som du ångrar.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Joel, varmt välkommen till saltvattensguiden! :W:

Angående ditt filterval så är inte ytterfilter det bästa valet i mina ögon.

Först och främst så blir ofta slangar uttorkade av saltvatten och du riskerar att få läckage mellan slangen och fattningarna på filtret.

Sen är det ofta så att flödet genom dessa filter är rätt lågt, risken är att matrester och alger kan sätta sig i filtret och skapa en grogrund för dåliga vattenvärden. Den levande stenen du har i akvariet är annars ett naturligt filter, utöver detta kan du använda en skummare för att ta hand om äggviteämnen från fiskarna i karet.

Ska du inte ha en sump så kan en hang-on skummare vara ett bättre alternativ som komplement till den levande stenen.

Angående ljus och cirkulation så ska det nog fungera bra. :)

Okej tack för de snabba svaren, men jag har några frågor på det :D

Är det för att det är ett så pass litet akvarium som man inte behöver ha något slags filter i?

Det räcker alltså med en skummare.

Är det en nackdel att ha ett litet Hang-on filter på den , eller räcker det helt enkelt med levande stenen och regelbundna vattenbyten?

En sump är väl egentligen som ett slags filter, bara att man kanske skapar det själv? Jag förstår inte riktigt skilnaden på ytterfilter och sump :D

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett hangon kan vara bra. Du kan ha lite fosfat remover alt kol i filtert.

Ett ytterfilter är oftast onödigt som André skriver, inte alltid .. Men oftast har dom ett "långsamt" flöde om man jämför med en sump.

Om du få till en streamer pump , ditt hangon samt en skummare så kommer du jättelångt tillsammans med en rimlig volym levandesten.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör själv bara ett hang-on i mitt 45L, kan rekommendera den Eheim 2042, bra storlek för strumpor + lite filter, och bra fart på flödet.

En variant är ytterfilter med bara krossad levande sten, för att få ökad vattenvolym och större bakteriell yta.

Skummare skulle jag skippat, vattenbyten är lösningen. Skummare är iofs aldrig fel men då ska man ha den i en egen sump-del (inbyggd eller fristående) , annars skapas lätt microbubblor i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...