Gå till innehåll

mäta salthalt me multimeter


hbmannen

Rekommenderade inlägg

Det finns någon enstaka multimeter man kan mäta ledningsförmåga med men vanliga duger inte. Man måste mäta med växelspänning / växelström annars bildas gas på elektroderna. Har försökt med elektroder av förtennt koppar och 3000 Hz men mätningen var allt annat än linjär. för osmosvatten var det inte så galet men saltvatten mätte jag bättre med att smaka hur salt det var:smiley5.gif

Jag tror de riktiga mätarna har elektroder av zink eller kanske nickel, men det är en vag gissning. I princip är det så att mäter du ett växelströmsmotstånd av ett Megaohm mellan två plattor på en kvadratcentimeter med avståndet en cm har du ledningsförmågan 1 uS/cm. ( Eller mäter du växelströmsmotståndet ett Kilo ohm mellan två plattor på en kvadratmeter och en meters avstånd får du ms/m som de flesta mätpennorna är kalibrerade i).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, faktiskt! Om du gör en mätprob med 2 pinnar monterade i slikon som du kan stoppa ned i vattnet och sedan mäter med området Kapacitansmätning får du ett utslag som har med uS att göra. Gör du en jämförelsetabell med ett fungerande instrument kan du använda den för att kolla osmosvatten.smiley20.gif

Jag tror att 1 cm långa pinnar (i vattnet) 1-2 mm tjocka och en halv cm avstånd skulle kunna fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...