Gå till innehåll

Istället för Turbosnigel?


_j0nas_

Rekommenderade inlägg

Hej!

Som glad nybörjare på detta med saltvatten står jag nu inför ett för mig ganska svårlöst problem.

Det är nämligen så att min mantisräka envisas med att äta upp mina turbo-sniglar och som följd börjar mitt kar bli lite "smutsigt" och olika grönalger mm frodas till mitt stora förtret.

Så vad har ni för förslag på bra "städare" som inte står på mantismenyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar den även stora turbos? Min mantis tog endast de som var mindre än ca 15-20 mm/från medium till mindre. Ville inte ha en mantis i karet så jag skaffade en pistol-räka, men med facit i hand borde jag nog behållt mantisen...

Han äter ALLA. Jag har haft turbosar som är ~30-40mm och dom plockar han ner i sin grotta, gräver ner och bankar på i tid o otid och efter att han tog den sista och största jag köpte tröttnade jag på höga matkostnader.

Så nu har jag vart och investerat en liten sjöborre som han nyfiket som alltid var framme och inspekterade och sedan totalt ignorerade.

Borren gjorde dock en kovändningen och försökte krypa in i hans grotta vilket jag tror är ett dåligt drag, så vi får se om den överlever längre.

algätande fiskar? sjöborre?

kirurger och t.ex bicolor blennys.

Jag har ett förlitet akvarium för den typen av fiskar.

Glömde nämna att det bara är på 36l

Länk till min "mitt första akvarium"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Du lycka till med sjöborren, måste säga att jag är överförtjust i min den rensar rent i sanden på mina trådalger hade jag vetat detta hade jag köpt två eller tre stycken.

// Benny (Från korallfisken i dag)

[ATTACH=CONFIG]68824[/ATTACH]

Min nya krabat

Tackar och jag får säga DITO! :)

Min kryper glatt omkring på LS och drar bort trådalger, sand och mumsar på grönalger och räkan har vart framme och "nosat" på den men vänder fort på klacken.

Hoppas allt går bra med inplanteringen av dina nya fiskar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...