Gå till innehåll

Nybörjare, 180L


Foffen

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag tänkte dra igång ett salt kar på 180L 60*60*50 BHD.

Har läst en del om vad man ska ha för teknik och hur det fungerar att köra salt. Just detta karet kommer (som det ser ut just nu) inte att bli ett speciellt avancerat kar. Mer ett litet sällskaps kar med lite basic prylar.

Har beställt lite teknik som borde komma nästa vecka.

Min största fråga är ang. djur. Har tänkt mig kanske ca 4 fiskar (eller mer om ni anser att jag borde köra med fler, jag har ingen aning) 2-3 räkor och någon krabba.

Söker färgglada fiskar som inte kommer växa ur mitt kar, som är aktiva på dagen, lätta att få tag på i handeln och är fredliga.

MVH Christopher

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christopher och välkommen till SG!

På dina 180 liter tror jag att en Gul kirurg skulle trivas, sen kan du t.ex. ha två Ocelaris clownfiskar. Ett väl inkört akvarium borde kunna husera kanske 6-7 fiskar av lagom storlek utan problem (Lite beroende på skummare också).

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har planerat att iaf ha en clown, har läst en del om att dom kan vara lite trixiga att ha ihop med flera?

Är lite ute efter fiskar i samma storlek som clownen. Några snygga Gobys kanske? Såg en gång en liten blå/gul av lång firre, kommer inte ihåg om detta var en Goby eller någon annan art.

Wiking; Jasså? vet du om dom har någon hemsida eller FB site eller liknande? :)

Tack för dom snabba svaren också! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket!

Har du något tips på fisk i clownens storlek? får gärna stimma lite.

Sen vet du hur det ligger till med att ha 2 clowner i samma tank? skulle gärna vilja ha en hane och hona isf, vet du då vilka könsskillnader de är på dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du gillar clowner så skall du absolut skaffa 2 stycken. Alla är hanar när de föds. Den starkaste av dem växer till sig och blir hona. Mycket trevliga fiskar. I övrigt är jag inte speciellt påläst vad gäller småfisk, men det finns väldigt många olika fina arter. Gå in på Reeflex uppe i menyn och titta tex på Gobies.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha okey! Då får det bli 2st clowner. Har kikat lite lätt på Reeflex och hittade en hel del intressanta fiskar. Får snickra ihop en lista och fråga någon om de kan tas hem. Vet du någon som jag skulle kunna prata med om detta? Är också i behov av Levande Sten.

lite OT: Gissar på att du är ordförande i SkAF? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag är inte med i Skövde Akvarieföring, men jag var med på 80-talet. Förslagsvis borde du besöka en eller flera Saltvattensbutiker i titta lite först, man kan lätt bli förälskad i fiskar när man ser dem i verkligheten. Bland våra annonsörer här på SG så finns det 3 butiker i GBG området. Alla har både levande sten och fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en hel del nyttigt på amerikanska sidor Livaaquaria.com är bra. Du har 48Gallons i volym. Tänk på bara att man skall ta alla minimum mått med en nypa salt ;)

Återförsäljare vill sälja så :) men kolla upp vilka fiskar du vill ha och läs på både här och på andra sidor.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon! tackar så mycket! får försöka ta en tripp ner i veckan :)

Tänkte en grej med uppstarten... Jag har köpt levande sand, men har som sagt ingen levande sten. Går de starta upp akvariet utan levande sten? eller riskerar man nitrit toppar ändå trots att man har kört akvariet med levande sand i någon/några dagar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit topparna beror på att dött material i stenarna bryts ned, alla får inte nitrit topp (jag fick ingen och jag köpte helt ny sten) men det vanligaste är att man får det.

Skaffa stenen först, jag startade mitt med korallgrus i först då min hund åt av gruset och jag inte hade någon annan förvaringsplats, man måste se till att ha så lite sand som möjligt under stenarna annars rasar det när sanden rör sig, det funkar att röra runt grus men av sanden blir det en mjölkdimma som är omöjlig att se igenom. Ta det lugnt under uppstarten det underlättar senare.

Mängden fisk beror ju på vad du är intresserad av jag har 9 fiskar i mitt 170 liters och de funkar jättebra ihop (matas 4 ggr/dag). Men det är absolut inget måste att ha så många, skaffa det du vill av som funkar i ditt akvarium, en sorts fisk utesluter ofta andra t.ex. gobies brukar inte gilla liknande fiskar. Jag skaffade Marine Fishes 500 essentional... av Scott W. Michael och markerade vilka jag kunde skaffa, sen när jag köpt en sort sållade jag bort de som denna inte funkar med. Mindre belastat betyder oftast mindre problem.

Glöm inte bort en städpatrull med annars lär du få fullt med alger. Sen bör man också välja om man vill ha mjukkoraller eller stenkoraller då de oftast inte trivs ihop. Dessutom vill jag tillägga att de flesta sorters clowner mår utmärkt utan en anemon. Sen läs på ordentligt innan du skaffar något, undvik spontaninköp annars kan det bli ett dyrt misstag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå, du får titta förbi akvarieföreningen ja om du har tid :-) Jag brukar vara där varje måndag nästan vid klockan 7 och på de officiella mötena som är en gång i månaden så brukar kjelle här på guiden vara med och ett par andra saltvattensakvarister. Vi har årsmöte i februari och då lär många dyka upp, men titta gärna in någon annan måndag med om du vill, jag har två saltvattenskar på föreningen fast de är inte så roliga att titta på men kanske något :-)

Enda affären i närheten som har saltvatten är Exotic Zoo i mariestad men de har bara ett akvarie och Imazo som leverantör så deras utbud är ganska begränsat. Men har du vägarna förbi kan det vara värt en titt ändå då de har ganska roliga fiskar emellanåt ändå. Djurmagasinet i Skövde har haft lite salt med men det var nog lika bra att de slutade då deras satsning under tiden jag varit akvarist har varit minst sagt tam.

Till cirkulation skulle nog jag titta på tunze 6015 eller 6025. 6025orna ger ett starkare flöde men jag vet inte riktigt hur det blir med flöden i en kub. Jag har två 6025 i mitt 112 liters rektangulära kar men jag ska nog nedgradera då det blåser på lite väl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...