Gå till innehåll

Osmos filterbyte ?


Fagerberg

Rekommenderade inlägg

Tjena , har en aquatic nature osmos , men fått kläm på att byta kolfilter och sedimentfilter var 12 månad och Silikat filter 2-4 gånger om året, men den stora delen som spottar ut det dåliga vattnet då , ska inte den bytas ? Och spelar det någon roll om man bara kör kallvatten igenom den ? Vet att det måste igentligen hålla ca 12 grader stod det i manualen men det är fan helt oekonomiskt att pumpa ut så mycket varmvatten tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Endast kallvatten, sen kan det ju gå under 12 grader så klart, men kör inget från varmvattenkranen för att "blanda upp temperaturen".

Angående bytesintervall så kolla på vad du får ge för ett nytt osmosmembran gentemot att köpa en helt ny osmos. Ofta skiljer det tyvärr inte många kronor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag bytte ut mitt bara för att få ett filter med mer flöde, ett nytt membran gick då loss på en 6-700 kr och de kör ca 500 liter i dygnet enligt spec.

Mitt gamla hade då gått i några år och det verkade trots de inte släppa igenom föroreningar, jag har dock funderat på o köpa en TDS mätare för att ha kontinuerlig koll på detta.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte ut mitt bara för att få ett filter med mer flöde, ett nytt membran gick då loss på en 6-700 kr och de kör ca 500 liter i dygnet enligt spec.Mitt gamla hade då gått i några år och det verkade trots de inte släppa igenom föroreningar, jag har dock funderat på o köpa en TDS mätare för att ha kontinuerlig koll på detta.//NiXoN
Behöver man inte större tryck ju mer filtret ger ?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej tydligen inte, däremot så släpper dom filtrena igenom lite mer skräp än dom som kör runt 200 liter, 1-5% ca om man läser specen.

Det är dock nåt jag kan tänka mig o leva med då det är så mycket enklare med en snabbare osmos, sannolikheten för att man utför VB´n ökar kraftigt;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...