Cherox Postat 27 februari 2005 Postat 27 februari 2005 Vad är det för äckliga grön-svarta trådalger som jag fått på endast ett fåtal av mina stenar? Ser ut som hår som växer sig längre varje dag... Det är fyra stenar som är utsatta, resten håller kirurgerna puttsade och fina, men dessa alger tar dom inte.. Nån som vet vad det är och hur man kan bli av med dom?!?!?! Hoppas på ett snabbt svar innan jag dyker i med gräsklipparen.... . Citera
GÖRAN Postat 27 februari 2005 Postat 27 februari 2005 Ta upp stenarna om det går, å rengör dem.det du har är troligen Cyanobacterier som visar sig som blå-gröna eller svarta trådalger. Bild vore bra.Vad har du för värden i karet. KH ,CA och fosfatvärde.?Vattenbyten och avlägsnade av ditrus (smuts ) är också viktigt Citera
stigigemla Postat 28 februari 2005 Postat 28 februari 2005 Cyanobakterier bildar inte trådar. De är lätta att känna igen på att suger man upp det mesta en kväll så har resterna buntat ihop sig till fläckar nästa morgon. Bakterier är rörliga till skillnad från fastsittande alger. (Och sitter inte alls fast lika hårt). Citera
GÖRAN Postat 28 februari 2005 Postat 28 februari 2005 Detta är en cyanobacteria vin namn oscillatoria sp=blå grön alg. Så vist fins det trådiga.Fast det behöver inte vara problemet i detta fall och jag har inte påstott att det skulle var cyanobacteria . Jag skrev troligen. Citera
stigigemla Postat 28 februari 2005 Postat 28 februari 2005 Intressant släkte, sökte på Oscillatoria. De är trådformade med en diameter från några till något tiotal mikrometer. Och de förflyttar sig och är för det mesta fastsittande men kan vara frisvävande också. Gillar övergödning, i alla fall somliga arter. Några arter kan ge hudirritationer på folk som simmat bland dem. En ger en röd algblomning i vattnet. Citera
Cherox Postat 28 februari 2005 Författare Postat 28 februari 2005 Mina alger sitter fast... och sprider inte ut sig heller.. det är samma stenar som är utsatta, det bara växer sig längre.. måste försöka få in en bild så ni får se... Om det nu är cyanobacteria.. hur blir jag veck detta problem? vattenbyte eller? Citera
stigigemla Postat 28 februari 2005 Postat 28 februari 2005 Bakterierna kan tydligen flytta sig så vänder man upp och ned på stenen så går de mot mera lagom vattenström + ljus.Alger på speciella stenar dör på tre fyra dagar i total mörkläggning. Har du en syresten i hinken i mörka garderoben klara sig nog små kräftdjur och sånt. Lycka till. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.