Gå till innehåll

Kanske salt, men först ett par frågor


plattfische

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag ska ta upp akvariehobbyn igen och funderar på ett saltvattenkar. Dock, ett par frågor som jag inte hittat svar på trots idogt sökande på detta eminenta forum:

1: Hur mycket levande sten behövs i uppstarten? (Eller är det en fråga av "hur långt är ett snöre?"-typen?) Detta är ju en av de stora utgiftsposterna, och jag vill gärna hålla en, låt oss säga, låg ekonomisk profil.

2: Hur klarar sig karet på egen hand? Jag tänker på semestrar etc, om man är borta tre-fyra veckor? (Vi bortser här från risker med elavbrott etc, de inser jag naturligtvis. Men om vi antar att allt fungerar som det ska?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

välkommen till salt tresket

1. det bror på hurstort kar du ska ha

2. det bror på hur mjuke teknik du ska ha

3.de bästa du kan göra det är ok besöka någon som har ett salt kar men ska du vara borta i fyra veckor så måste du ha någon

som passar karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar!

1. Karet kommer att vara på 375 liter (ska köpas idag!).

2. Teknik: jag hade tänkt försöka klara mig utan sump. Läste i Daniel Knops "Korallrevsakvaristik för nybörjare" att man dessutom kan klara sig utan mekanisk filtrering efter ett tag, så frågan är om man då kan klara sig med en skummare och ett par bra cirkulationspumpar. Plus doppvärmare och belysning förstås. Sedan kanske det inte behövs mer teknik? jag tilltalas estetiskt av att hålla en låg teknisk profil, jobbar gärna lite extra för att få bra biologisk balans istället. (Och jag har ingen som helst avsikt att göra en bouillabaisse av det.)

3. Vad är det för typ av tillsyn som behövs? Mata och tömma skummaren (vilket man kan utbilda grannen till) eller bör man betala någon från den lokala akvariebutiken för att komma och se till karet? Räcker det med tillsyn en gång per vecka eller måste det vara varje dag? Om det räcker med grannen en gång i veckan så är det ju lättare...)

När jag har haft sötvattenskar har jag utan problem kunnat lämna det i två veckor helt utan tillsyn, det har nästan varit i bättre skick när jag kom tillbaka än när jag åkte. (Vilket kanske säger en del om min förmåga, jag vet inte ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill lägga fram förslaget om en intern sump, du behöver då inte borra i akvariet utan delar av med en glasskiva samt kam.

Detta gör att du får bort den eventuella film/hinna som kan bildas på vattnet, du får dessutom lite plats för teknik. Om akvariet har standardmått 150x50x50 så skulle jag ta 20-30cm.

Du har då 120cm kvar vilket passar för t.ex 54W T5 belysning.

Berätta gärna vad du har för tankar kring ditt kommande akvarium, då det är invånarnas krav som styr allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag ska ta upp akvariehobbyn igen och funderar på ett saltvattenkar. Dock, ett par frågor som jag inte hittat svar på trots idogt sökande på detta eminenta forum:

1: Hur mycket levande sten behövs i uppstarten? (Eller är det en fråga av "hur långt är ett snöre?"-typen?) Detta är ju en av de stora utgiftsposterna, och jag vill gärna hålla en, låt oss säga, låg ekonomisk profil.

2: Hur klarar sig karet på egen hand? Jag tänker på semestrar etc, om man är borta tre-fyra veckor? (Vi bortser här från risker med elavbrott etc, de inser jag naturligtvis. Men om vi antar att allt fungerar som det ska?)

1) En rekommendation är 10-15% av akvarievolymen.

Sedan hänger det ju på din aqua scape hur mycket som kommer gå åt.

Därför är det ju svårt att svara exakt på din fråga angående levande stenen.

Om du planerar och hålla en låg ekonomisk profil skall du lämna hobbyn innan du startat den.

2) Skall du vara saltvattenakvarist måste du räkna med och "leva med akvariet" och ha en pålitlig akvarievän som hjälp vid semester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen!

Som Denny (cheva) säger vinner du mycket på att göra några besök hos saltvattensakvarister omkring dig. Då kan du lättare ställa frågor på det du ser och få bra svar på hur många olika sätt man kan driva ett kar på. Dessutom kan du lättare slippa undan alla de vanligt förekommande nybörjarmissarna.

Att lämna hobbyn innan du gett dig in i den tycker jag är lite att ta i. Men det finns MÅNGA olika val du kan göra på vägen för att hålla nere kostnaderna för ditt kar! Dock så är det ju vissa av dem som begränsar dig ganska mycket i val av djur bland annat.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

tack för alla trevliga svar, och inte minst cheva. (Jag lovar att cykla o hälsa på ;) ) Efter lite överväganden kommer det att bli ett sötvattenskar med mycket växter; karet ska stå i ett ganska minimalistiskt rum och det kommer att passa bäst med ett sådant kar rent estetiskt.

Jag får återkomma till saltkaren senare, hoppas att nån annan kan ha nytta av er svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...