Gå till innehåll

Damm på ytan..


alf__

Rekommenderade inlägg

Hallå!

Nu har akvariet varit igång sedan i somras och de funkar finfint!

Dock har jag problem att jag får damm, är övertygad att det är vanligt damm från rummet, på ytan!

Har ni något tips på att få bort det? De går ju att suga lite när man byter vatten men de är inte så effektivt!

Tack på förhand!

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, nu vet jag inte hur karet ser ut i övrigt.

Men ta en titt på tunze nano cleaner 3165. funkar kanon till just detta.

Annars gör som petnym säger, rikta en streamer mot ytan så att det spricker upp.

Tack för era svar! Det ser inte ut som någon film, utan mer som små korn!

Tedd tack så mycket för länken, precis en sån lösning som jag letade efter!

Hittar dock ingen svensk handlare som har dem, något tips?

/Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar! Det ser inte ut som någon film, utan mer som små korn!

Tedd tack så mycket för länken, precis en sån lösning som jag letade efter!

Hittar dock ingen svensk handlare som har dem, något tips?

/Daniel

Har du ett byggvaruhus som heter "hornbach" så har dom denna ytavrinnare..

Bara ett tips..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar! Det ser inte ut som någon film, utan mer som små korn!

Tedd tack så mycket för länken, precis en sån lösning som jag letade efter!

Hittar dock ingen svensk handlare som har dem, något tips?

/Daniel

Haha, oj, du bor på en speciell ort. :) Borgholm. Jag är på semester där varje sommar. :D Kan tänka mig det är svårt med saltvattensprylar och sånt där. Färjestaden är ju ingen rolig butik för den som har saltvatten. ^^ Har inte den djuraffären i varuhuset i Kalmar då? Annars kanske du är tvungen att handla via postorder.

Hehe, som Manne skriver har Hornbach det, men jag kan inte minnas att där ligger någon Hornbach där uppe i närheten. ^^

Där hittade jag till dig! http://www.pwss.se/product.php?productid=3380&cat=1581&page=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ett byggvaruhus som heter "hornbach" så har dom denna ytavrinnare..

Bara ett tips..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Tack för tipset! Säljer dom akvariegrejjor? Coolt! Dock finns ingen i närheten av mig!

Haha, oj, du bor på en speciell ort. :) Borgholm. Jag är på semester där varje sommar. :D Kan tänka mig det är svårt med saltvattensprylar och sånt där. Färjestaden är ju ingen rolig butik för den som har saltvatten. ^^ Har inte den djuraffären i varuhuset i Kalmar då? Annars kanske du är tvungen att handla via postorder.

Hehe, som Manne skriver har Hornbach det, men jag kan inte minnas att där ligger någon Hornbach där uppe i närheten. ^^

Där hittade jag till dig! http://www.pwss.se/product.php?productid=3380&cat=1581&page=1

Hallå Tedd!

Haha Japp visst äre. Men De funkar att bo här året runt med! ;)

Har en saltvattensbutik i kalmar som jag har handlat allt av, men han verkar inte ha. Kanske kan ta hem. Skulle vilja ha denna väldigt kvickt dock!

Tack för länken, men vill nog helst ha Tunzen som du länkade till, då jag dessutom kan koppla till deras kompatibla skummare i framtiden ifall jag bestämmer mig för att ha en sådan.

Har kollat med både triton och bioted, men verkar tjurigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som brukar ske är att man får en tunn tunn film av fett/proteiner på ytan, den syns mest genom att titta nerifrån vattnet med en cirkulationspump som rör om ytan kraftigt, så kan den spricka upp lite så ser ytan lite "blankare" ut (men är den tjock så kan den vara väldigt svår att bryta)... I denna film kan damm och annan skit fastna, den har också det större problemet att den minska syresättningen i karet... Hade en hel del sånt när jag körde utan ytavrinning, det snabba sättet att ta bort den är att ta ett uppslag ifrån tidningen (en sida), lägga den platt emot ytan som ett lock, och sen lyfta upp och kasta och fortsätta så några gånger (med nya papper såklart), filmen och smutsen kommer då fastna i pappret och man får en fin blank yta igen :) Billigt och bra... Men man måste göra det regelbundet, men inte så jobbigt hur som helst, gör det i karantänkaren regelbundet fortfarande.... Finns inte fett/proteinfilmen så fastnar inte dammet och smutsen på ytan utan fuktas ner och till slut sjunker ner i karet, så det brukar vara kombinationen som gör att man ser det...

Tidningspapper är bäst men har även gjort det med vanligt hushållspapper, undvik bara toapapper (löser sig snabbare än du hinner göra nåt åt det) eller konstiga papper som är parfymerade med mera...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som brukar ske är att man får en tunn tunn film av fett/proteiner på ytan, den syns mest genom att titta nerifrån vattnet med en cirkulationspump som rör om ytan kraftigt, så kan den spricka upp lite så ser ytan lite "blankare" ut (men är den tjock så kan den vara väldigt svår att bryta)... I denna film kan damm och annan skit fastna, den har också det större problemet att den minska syresättningen i karet... Hade en hel del sånt när jag körde utan ytavrinning, det snabba sättet att ta bort den är att ta ett uppslag ifrån tidningen (en sida), lägga den platt emot ytan som ett lock, och sen lyfta upp och kasta och fortsätta så några gånger (med nya papper såklart), filmen och smutsen kommer då fastna i pappret och man får en fin blank yta igen :) Billigt och bra... Men man måste göra det regelbundet, men inte så jobbigt hur som helst, gör det i karantänkaren regelbundet fortfarande.... Finns inte fett/proteinfilmen så fastnar inte dammet och smutsen på ytan utan fuktas ner och till slut sjunker ner i karet, så det brukar vara kombinationen som gör att man ser det...

Tidningspapper är bäst men har även gjort det med vanligt hushållspapper, undvik bara toapapper (löser sig snabbare än du hinner göra nåt åt det) eller konstiga papper som är parfymerade med mera...

Du det var ett bra tips! :) Tänkte bara, kan inte trycket vara giftigt för vattnet? från vanliga dagstidningar alltså.

Vad tror du om Tunze-produkten? Tycker den verkar optimal, och någon slags ytavrinning är väl bäst att ha märker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bläcket i tidningspapper ska inte vara giftigt, det är för att barn och husdjur lätt kan komma åt och börja tugga på det osv... Har aldrig varit nåt problem för mig heller, och i att du inte låter den ligga i vattnet nån tid överhuvudtaget så hinner ytterst små mängder lösa sig, jag brukar för säkerhets skull ta ett mittuppslag och arbeta mig neråt i tidningen istället för att ta det yttersta då man inte vet vad de yttersta sidorna varit i kontakt med. Som sagt använt mig av tekniken i flera år utan några problem, och har nån gång även sett att ett tidningspapper ramlat i karet och jag inte sett det förän flera dagar efteråt utan att jag sett nån skadlig effekt (men det rekommenderar jag inte ändå att göra :P)...

Tunzen ser jättebra ut, filtervadd överst som plockar upp ytfilmen och sen kol/fosfatremover i påse under det, kanon-lösning... Bara man byter filtervadden regelbundet så det inte blir en så kallad "nitratfabrik" (inget problem för mig dock, skulle vilja ha en liten nitratfabrik i karet så jag slipper hälla i salpeter :)... Filtervadd är viktigt att man sköljer i varmvatten (om det står så på förpackningen) innan man tar det i karet för att ta bort eventuella restprodukter ifrån tillverkningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bläcket i tidningspapper ska inte vara giftigt, det är för att barn och husdjur lätt kan komma åt och börja tugga på det osv... Har aldrig varit nåt problem för mig heller, och i att du inte låter den ligga i vattnet nån tid överhuvudtaget så hinner ytterst små mängder lösa sig, jag brukar för säkerhets skull ta ett mittuppslag och arbeta mig neråt i tidningen istället för att ta det yttersta då man inte vet vad de yttersta sidorna varit i kontakt med. Som sagt använt mig av tekniken i flera år utan några problem, och har nån gång även sett att ett tidningspapper ramlat i karet och jag inte sett det förän flera dagar efteråt utan att jag sett nån skadlig effekt (men det rekommenderar jag inte ändå att göra :P)...

Tunzen ser jättebra ut, filtervadd överst som plockar upp ytfilmen och sen kol/fosfatremover i påse under det, kanon-lösning... Bara man byter filtervadden regelbundet så det inte blir en så kallad "nitratfabrik" (inget problem för mig dock, skulle vilja ha en liten nitratfabrik i karet så jag slipper hälla i salpeter :)... Filtervadd är viktigt att man sköljer i varmvatten (om det står så på förpackningen) innan man tar det i karet för att ta bort eventuella restprodukter ifrån tillverkningen.

Wow vilket tips! Testade idag i samband med vattenbytet, funkade klockrent med tidningspappret. Mediamarkts reklamblad strök med;)

Japp tunzen får det bli. Var kan man läsa på om hur ett kolfilter fungerar? Fördelar och nackdelar. Låter ju sunt att utnyttja tunzen fullt ut nämligen:)

Behöver det vara en modellanpassad påse eller är de universala?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...