niki68 Postat 11 januari 2012 Postat 11 januari 2012 Aquabee 1000 pump det har jag på mitt KZ Easy Lift S , kommer köras 1,5 l stenar. Hur mycket ska jag strypa på orange kranen , just nu tänker jag starta den på halvöppen men blir ok med flöde ?Akvarium är ca.610 liter +ca. 200l sump-kommer startas snart. Citera
Edward Postat 11 januari 2012 Postat 11 januari 2012 Du ska ha ett flöde på 400l/h per liter zeovit!, Kommer du att bara starta akvariet med sten och inget annat levande? kör isåfall en zeovit kickstart. Citera
Reuben Postat 11 januari 2012 Postat 11 januari 2012 Som edward säger, kan skilja lite beroende på kar samt belastning i karet Citera
niki68 Postat 11 januari 2012 Författare Postat 11 januari 2012 Ok, men halv öppen på ventilen är 500l/h.Ska jag öppna lite till och blir´600l/h ? är rätt ? Citera
Edward Postat 11 januari 2012 Postat 11 januari 2012 Javisst 600l/h blir rätt, Men det är ju inte sådär jättenoga 500l/h fungerar minst lika bra. Om du kommer att köra en kickstart så kommer näringsvärdena sjunka fort ändå, sen har du inga koraller du kan skada i burken. Det är viktigare att hålla rätt flöde när man har koraller i burken och speciellt efter ett zeolith byte. Citera
niki68 Postat 11 januari 2012 Författare Postat 11 januari 2012 ok, jag kör halvöppen i början (500 l/h).tack, jesper ! Citera
MattiasN Postat 12 januari 2012 Postat 12 januari 2012 men bara för att pumpen är på 1000l/h så innebär det inte att halvöppen ventil ger 500l/h.... Hur mycket pumpen ger beror på motstånd, lyfthöjd m m.... Citera
Reuben Postat 12 januari 2012 Postat 12 januari 2012 Exakt, du får mäta med en 5liters dunk hur länge det tar för att fylla den för att mäta så precist som möjligt. Citera
niki68 Postat 12 januari 2012 Författare Postat 12 januari 2012 Ok,ska jag fylla dunken bara pump o slang på eller pumpen måste ha ventilen inkopplat för att bli exakt. Citera
Edward Postat 12 januari 2012 Postat 12 januari 2012 Ok,ska jag fylla dunken bara pump o slang på eller pumpen måste ha ventilen på ?Jag hade gjort testet igenom både zeolithen och ventilen, annars får du ju inte ut vilket flöde du har igenom filtret. Citera
niki68 Postat 12 januari 2012 Författare Postat 12 januari 2012 Ja, det är sant !Men jag kan inte ta ut den mellan bänk och sump o har inte vatten i karet än.Kanske finns någon som har experimentera hur mycket flöde blir med samma pump och filter. Citera
Edward Postat 12 januari 2012 Postat 12 januari 2012 Ja, det är sant !Men jag kan inte ta ut den mellan bänk och sump o har inte vatten i karet än.Kanske finns någon som har experimentera hur mycket flöde blir med samma pump och filter.Annars får du kontrollera flödet när akvariet är i drift. Citera
niki68 Postat 9 februari 2012 Författare Postat 9 februari 2012 Jag hade gjort testet igenom både zeolithen och ventilen, annars får du ju inte ut vilket flöde du har igenom filtret.Tänker mäta fylla en 5 liter dunk, ventilen ska vara heltöppen eller halv när man testar ,vet inte ? Citera
Reuben Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 det är ju den du skall ändra för att få det perfekt, börja med halv, behöver du mer / mindre flöde så ökar du eller sänker Citera
Christer T Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Det enklaste är ju att bara ta av utloppsröret och sätta ett enlitersmått under 1l på ca 7 sekunder är 500 l/h, 600 l/h är 6 sek. har du ett stoppur är det lätt men mäter man några gånger med en klocka med sekundvisare så fungerar det med. Om det är ett akvarium som är igång så ska du köra halvfart i början om jag minns rätt. Se Zeovit-guiden. Citera
niki68 Postat 19 februari 2012 Författare Postat 19 februari 2012 Det enklaste är ju att bara ta av utloppsröret och sätta ett enlitersmått under 1l på ca 7 sekunder är 500 l/h, 600 l/h är 6 sek. har du ett stoppur är det lätt men mäter man några gånger med en klocka med sekundvisare så fungerar det med. Om det är ett akvarium som är igång så ska du köra halvfart i början om jag minns rätt. Se Zeovit-guiden.Provade fylla idag 1 liter och det var ca.5,8 sekunder. Orange kranen är på halv.Det var lite svårt mäta själv,kan göra en gång till när min bror kommer och hälsar på mig det lättare att få rätt tid.Vad ska jag göra nu ?Idag har jag bara levande sten ----inga korall eller fiskar. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.