Gå till innehåll

Nybörjare köpte clownhotell


Annorz

Rekommenderade inlägg

Hej har äntligen tagit steget över till saltvatten och kan absolut inget har massa skit på bakrunden enligt mig vad säger ni som kan plus att dom levande stenen ser lite tråkiga ut i mina ögon skall det se ut så här?

där är två nemo fiskar och två putsräkor

1 goby som gömt sig i tekninkutrymet och en sjöstjärna som gömmer sig

MVH

anderspost-6479-14468924237138_thumb.jpg

post-6479-14468924236882_thumb.jpg

Ändrat av Annorz
glömt bilderna
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack jag köpte det begagnat igår och tog med allt vatten som var i det när jag tittade på det och han hade allt som är i karet idag så inget nytt alls

sen en liten fråga till ska där inte vara någora filter i det har biomakaroner som jag fick till och en strumpa med något pulver som är brunt

Tacksam för tips på mina dumma frågor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, man behöver inte filtermaterial ur sötvattenstyp. Men det kan vara bra att ha sådan mekanisk filtrering för att få bort nitrat (skit) ur systemet som fastnar i materialet. Efter ha läst om det på nätet (bl.a här) så kan det vara en hjälpande hand för att få ner nitratvärdena eller förhindra ökande värden. Jag har i mitt clownhotell vanlig filtermatta klippt i bitar och har de liggandes i en halvt öppen yngelpåse i en av facken, så att även mindre skit fastnar i yngelpåsens material, då filtermattan oftast inte tar det finaste. Om man rengör detta noga två gånger i veckan har jag förstått är en bra lösning.

Sedan så har ja (trots att jag har skrivit annat i min tråd) satt i en skummare då ja ändå vill vara lite på säkra sidan. Hade säkert gått bra utan också, och än har den inte gått igång så får se hur det blir med den historien sen.

Och till sist lite alubaserad fosfat absorber då jag återigen vill vara på säkra sidan vad gäller fosfatvärdet. Och såklart ls cirka 6kg med korallsand på ett lager om ca 1-2cm.

Det är väl det som behövs just nu för min del, då det endast bor tre turbosar och massor med småkryp från ls:en änsålänge. Biobollar struntade jag i då man har läst så mycket olika åsikter om dessa så det gick inte ens att få en uppfattning. Vissa säger nitratboll, andra säger lösning på nitratproblem och man vet inte vilket läger man ska hamna i :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...