Gå till innehåll

tips om 45L nanokub


Guest cybercimon

Rekommenderade inlägg

vad vill du ha tips på kan ju vara bra att skriva det finns ju inte så mycket att säga annat än att det är ett akvarium fast det borde du väll ha tagit reda på redan inna du tänker på att köpa det så jag förstår inte riktigt frågan eller meningen med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

goddagens....

Måste bara få säga min synpunkt på det hela.......jag har en nanokub (guppyhotell) och ett större saltvatten på ca 180 liter......

och det större får jag, hur mycket jag än kämpar, inte att funka till 100%....men nanokuben har det ldrig varit nåt problem med.........

jag byter inte vatten i kuben oftare än i stora och jag har ingen skummare......det enda jag har gjort är att i en av filterkammarna som sitter längst bak i kuben har jag fyllt med krossad LS.........

Funkar klockrent....

Det är min synpunkt på det hela...

MVH//Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grundtipset är att ta det lugnt. Börja med att läsa en saltvattensbok.

Läs vad som är skrivit här i denna avdelning och börja göra en plan om hur du vill ha det. Några fiskar eller mer ryggradslöst t. ex. mycket ljus eller bara litet. Skummare eller inte?

Sortera bort det som somliga som inte har nanokar skriver, det blir mycket nog att fundera på. Tycker du att det är svårt att veta vilka som kan och vilka inte så lägg den tråden åt sidan så länge. När du läst alla trådarna på nano här två gånger märker du vilka tips som är bra.

När du sedan bestämt dig sätter du upp akvariet med den utrustning du tänkt dig och testar att all teknik fungerar som du vill. När det är bra är det dags att blanda salt i vattnet, köpa LS och vänta på nitrittoppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

goddagens....

Måste bara få säga min synpunkt på det hela.......jag har en nanokub (guppyhotell) och ett större saltvatten på ca 180 liter......

och det större får jag, hur mycket jag än kämpar, inte att funka till 100%....men nanokuben har det ldrig varit nåt problem med.........

jag byter inte vatten i kuben oftare än i stora och jag har ingen skummare......det enda jag har gjort är att i en av filterkammarna som sitter längst bak i kuben har jag fyllt med krossad LS.........

Funkar klockrent....

Det är min synpunkt på det hela...

MVH//Markus

oops jag har vist lite fördomarsmiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingen anledning att överdriva skötseln för att det är ett nano. Byter vatten gör man för att få bort ämnen som det annars skulle bli för mycket av. (Framför allt rester från maten). Matar man litet = inga fiskar behöver man inte byta så mycket vatten. Mitt nano matade jag en till två gånger i veckan i höstas för att ge räkorna litet tillskott. De bar på rom hela tiden. Nu har jag startat om det efter strömavbrottet och det har gått en månad med kolonianemoner, skivanemoner och några mjukkoraller. Rörliga djur är 10 små eremiter,några snäckor av två arter och amphipoder. Men jag har inte sett någon anledning att mata. Koloni- och skivanemonerna växer och amphipoderna och sniglarna förökar sig. Jag ser ingen anledning att byta vatten i dag. Jag bara tömmer skummaren en gång i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...