herrGreen Postat 18 januari 2012 Postat 18 januari 2012 Hej!Mitt begagnade Salifert Ammonium test saknar skopa, men jag antar att det är samma storlek som dom andra Saliferten, frågan är vilken? Är det någon som har ett Salifert Ammonium test som kan kolla vilken storlek skopan har (om den matchar kankse nitrit eller nitrat?)Det vore fantastiskt!Tack!/ Leon Citera
kaptenen Postat 19 januari 2012 Postat 19 januari 2012 Hej!Mitt begagnade Salifert Ammonium test saknar skopa, men jag antar att det är samma storlek som dom andra Saliferten, frågan är vilken? Är det någon som har ett Salifert Ammonium test som kan kolla vilken storlek skopan har (om den matchar kankse nitrit eller nitrat?)Det vore fantastiskt!Tack!/ LeonHar du ett ammoniumtest där man ska använda skopa? I det test jag har så använder ett flytande medel och till den finns en ml spruta. Du kanske har ett äldre test som använder sig utav pulver för att få en reaktion istället? Citera
herrGreen Postat 19 januari 2012 Författare Postat 19 januari 2012 Just nu är jag bortrest från burken över helgen. Jag dubbelkollar när jag är tillbaka på måndag. Jag köpte ett begagnat test, kanske har blivit lurad? Citera
kaptenen Postat 20 januari 2012 Postat 20 januari 2012 Eftersom du harett äldre test så kan det ju va så att salifert har förnyat det testet sedan det inköptes. Brukar vara så att företagen förnyar vattentesterna ibland för att de hittar antingen billigare eller effektivare lösningar. Det finns en tråd här på forumet där det finns bifogade filer från simontorp där man har gett ut instruktioner på svenska, för ibland så är det bara tyska instruktioner och inte ens engelska i packeten. Iaf där står det på nitrattestet i den svenska beskrivningen att man ska ta en liten sked och hälla i ett pulver. Ja blev lite förvirrad då det var en vätska jag hade och inte pulver, så efter att ha översatt lite tyska så var det fyra droppar av den flytande vätska jag hade. Så, de ändrar ibland, och det är som sagt atntagligen pga ekonomiska lösningar och effektivitet eller de två kombinerade Citera
herrGreen Postat 20 januari 2012 Författare Postat 20 januari 2012 Nu känns det ju mycket lättare att bara köpa ett nytt test, fixar det i veckan som kommer... Citera
kaptenen Postat 20 januari 2012 Postat 20 januari 2012 Ja, det är nog bäst att vara på säkra sidan. Enligt bäst före datumet så ska min gälla i ett år och ja vet inte när de bytte från pulver till vätska. Det kanske någon annan här vet och då kan du ju få reda på om det är för gammalt eller ej. Citera
herrGreen Postat 24 januari 2012 Författare Postat 24 januari 2012 Jag är en idiot. Jag måste ha blandat ihop att det var fel på Ammonium och Fosfat. Dat var skopan till fosfaten som jag saknade. Tack för all hjälp. Jag startaren ny tråd. Citera
herrGreen Postat 24 januari 2012 Författare Postat 24 januari 2012 Jag gjorde en tråd nedan, men var dum nog att fråga om fel sak. Det är skopan till fosfaten jag saknar. Är det samma storlek som nitrit eller nitrat från samma tillverkare?mvh/ Leon Citera
Laggeman Postat 24 januari 2012 Postat 24 januari 2012 Jag gjorde en tråd nedan, men var dum nog att fråga om fel sak. Det är skopan till fosfaten jag saknar. Är det samma storlek som nitrit eller nitrat från samma tillverkare?mvh/ LeonOm det är den blå spatel-saken du menar så ja. Citera
herrGreen Postat 24 januari 2012 Författare Postat 24 januari 2012 Tack Laggeman! Fint att du satte ihop trådarna och bytte namn också Nu ska det testas ordentligt! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.