Gå till innehåll

Använder endast 2 liter av akvariet


pegekin

Rekommenderade inlägg

Har just skaffat ett Ocellaris-clown par. Satte i dom i Torsdags-kväll men dom använder sig bara av ca 2 liter av akvariet, dvs håller bara till i ena hörnet och "vågar" inte simma längre bort. Är detta beteende normalt eller vad tror ni? Har ett 360 l akvarium och har ENDAST dessa 2 clowner i akvariet eftersom det är nystartat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clown fiskar är ganska skygga och rädda för rovfiskar och är de då ensamma i akvariet utan andra fiskar som kan locka fram dom så kanske dom tror att de är de sissta levande i ett rev och väntar på att bli uppätna...... Mitt råd är att du köper några småfiskar som lever i fritt vatten som lockar fram clownerna.

Mina clowner lever mestadels i en stor euphyllia men de är framme när mat erbjuds iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clown fiskar är ganska skygga och rädda för rovfiskar och är de då ensamma i akvariet utan andra fiskar som kan locka fram dom så kanske dom tror att de är de sissta levande i ett rev och väntar på att bli uppätna...... Mitt råd är att du köper några småfiskar som lever i fritt vatten som lockar fram clownerna.

Mina clowner lever mestadels i en stor euphyllia men de är framme när mat erbjuds iaf.

Småfisk så som Gobys och chromis eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt clown par stod bara i ett hörn, när dom var själv i karet i mitt gamla 54l kar. Men jag skaffade mig en bicolor-blenny och då kom dom fram lite mer. Nu har dom fått flyttat in i ett större kar och har även fått sällskap två pepparminstsräkor. Nu simmar dom omkring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla clowner jag har haft har haft detta beteende när dem inte haft en anemon. Så det är inte så mycket att oroa sej för.

Clownfiskar är enligt mej riktigt tråkiga djur om man inte har sumbiosen med en anemon.

Behöver ju nödvändigtvis inte vara en anemon, räcker med ett "hem" för att de ska börja betee sig som normala fiskar. Kan vara en korall som de tar som substitut, mina bodde först i min sarcophyton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver ju nödvändigtvis inte vara en anemon, räcker med ett "hem" för att de ska börja betee sig som normala fiskar. Kan vara en korall som de tar som substitut, mina bodde först i min sarcophyton.

Funkar säkert. Men jag har aldrig själv haft en clown som tagit ett substitut. Jag har dock bara haft ocellaris och percula.

Säkert induviduelt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina Ocellaris bor i en stor sinularia där det tillbringar den mesta tiden men nåde den som kommer för nära då är honan rejält bitsk.. Men visst gör de en del små turer men inte för ofta utan är oftast i närheten av korallen.

Funkar säkert. Men jag har aldrig själv haft en clown som tagit ett substitut. Jag har dock bara haft ocellaris och percula.

Säkert induviduelt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...