pegekin Postat 28 januari 2012 Dela Postat 28 januari 2012 Har just skaffat ett Ocellaris-clown par. Satte i dom i Torsdags-kväll men dom använder sig bara av ca 2 liter av akvariet, dvs håller bara till i ena hörnet och "vågar" inte simma längre bort. Är detta beteende normalt eller vad tror ni? Har ett 360 l akvarium och har ENDAST dessa 2 clowner i akvariet eftersom det är nystartat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 28 januari 2012 Dela Postat 28 januari 2012 Typiskt beteende hos clowner så det är inget du skall oroa dig för. Mitt par har hållit till i samma hörn i ca 5 år. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 28 januari 2012 Dela Postat 28 januari 2012 Clown fiskar är ganska skygga och rädda för rovfiskar och är de då ensamma i akvariet utan andra fiskar som kan locka fram dom så kanske dom tror att de är de sissta levande i ett rev och väntar på att bli uppätna...... Mitt råd är att du köper några småfiskar som lever i fritt vatten som lockar fram clownerna.Mina clowner lever mestadels i en stor euphyllia men de är framme när mat erbjuds iaf. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pegekin Postat 28 januari 2012 Författare Dela Postat 28 januari 2012 Clown fiskar är ganska skygga och rädda för rovfiskar och är de då ensamma i akvariet utan andra fiskar som kan locka fram dom så kanske dom tror att de är de sissta levande i ett rev och väntar på att bli uppätna...... Mitt råd är att du köper några småfiskar som lever i fritt vatten som lockar fram clownerna.Mina clowner lever mestadels i en stor euphyllia men de är framme när mat erbjuds iaf.Småfisk så som Gobys och chromis eller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MrRhames Postat 28 januari 2012 Dela Postat 28 januari 2012 Mitt clown par stod bara i ett hörn, när dom var själv i karet i mitt gamla 54l kar. Men jag skaffade mig en bicolor-blenny och då kom dom fram lite mer. Nu har dom fått flyttat in i ett större kar och har även fått sällskap två pepparminstsräkor. Nu simmar dom omkring. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 29 januari 2012 Dela Postat 29 januari 2012 Alla clowner jag har haft har haft detta beteende när dem inte haft en anemon. Så det är inte så mycket att oroa sej för.Clownfiskar är enligt mej riktigt tråkiga djur om man inte har sumbiosen med en anemon. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
StoffeSwe Postat 29 januari 2012 Dela Postat 29 januari 2012 Alla clowner jag har haft har haft detta beteende när dem inte haft en anemon. Så det är inte så mycket att oroa sej för.Clownfiskar är enligt mej riktigt tråkiga djur om man inte har sumbiosen med en anemon.Behöver ju nödvändigtvis inte vara en anemon, räcker med ett "hem" för att de ska börja betee sig som normala fiskar. Kan vara en korall som de tar som substitut, mina bodde först i min sarcophyton. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 29 januari 2012 Dela Postat 29 januari 2012 När jag hade clownen ensam i ett 200 liters kar då simmade den över allt hela tiden. När jag köpte en clown till av samma sort , så "stängde" dom båda in sig i en hörna . Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 30 januari 2012 Dela Postat 30 januari 2012 Behöver ju nödvändigtvis inte vara en anemon, räcker med ett "hem" för att de ska börja betee sig som normala fiskar. Kan vara en korall som de tar som substitut, mina bodde först i min sarcophyton.Funkar säkert. Men jag har aldrig själv haft en clown som tagit ett substitut. Jag har dock bara haft ocellaris och percula.Säkert induviduelt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
loopmannen Postat 30 januari 2012 Dela Postat 30 januari 2012 Mina Ocellaris bor i en stor sinularia där det tillbringar den mesta tiden men nåde den som kommer för nära då är honan rejält bitsk.. Men visst gör de en del små turer men inte för ofta utan är oftast i närheten av korallen.Funkar säkert. Men jag har aldrig själv haft en clown som tagit ett substitut. Jag har dock bara haft ocellaris och percula.Säkert induviduelt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.