Gå till innehåll

Frågor om RSM 130/130D


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

Hej

Har lite frågor till er med erfarenhet av RSM 130 och 130D

# Temperaturen - Blir en RSM (Orginal) för varm på svensk sommar?

- Om ja, vad behövs för få ner tempen utan kylare? (extra fläktar, byter cirkulations pumpar?, skummaren?, installera LED? etc.)

# Ytavrinningen som är upgraderad på 130D,

- är den 'ett måste'?

- vad nackdelen med den äldre på 130?

- Kan man göra retrofit på en 130?

# Vad anser du är största fördelen på 130D mot 130?

# Glaset - blir det lätt repat?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Har lite frågor till er med erfarenhet av RSM 130 och 130D

# Temperaturen - Blir en RSM (Orginal) för varm på svensk sommar?

- Om ja, vad behövs för få ner tempen utan kylare? (extra fläktar, byter cirkulations pumpar?, skummaren?, installera LED? etc.)

Ja. Jag hade väldiga värmeproblem på sommaren. Jag fick köra med en golvfläkst som blåste mot ytan. Körde även med frysta pet flaskor för att hålla temeraturen nere.

# Ytavrinningen som är upgraderad på 130D,

- är den 'ett måste'?

Jag hade RSM 130 och uppgraderade med balkongen ifron 130D modellen. Jag tyckte det fungerade bättre.

- vad nackdelen med den äldre på 130?

- Kan man göra retrofit på en 130?

# Vad anser du är största fördelen på 130D mot 130?

# Glaset - blir det lätt repat?

Jag upplevde det inte som särskilt lätt repat.

~Henrik

Kan inte jämföra mellan 130 och 130D. Då jag bara har erfarenhet av den gamla modellen. Det som störde mig mest var ljudnivån. Men uppgraderar man skummaren till en Tunze 9002 skummaren så får man nog ner ljunivån rejält. Har en Tunze 9002 skummare i mitt nuvarande kar som jag är väldigt nöjd med och tyst är den också.

\\ Benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag har haft både ett RSM 130 och ett RSM 130D så kan jag säga att skillnaderna är inte så märkvärdigt stora.

Temp: Jag upplevde att tempen blev ungefär detsamma i båda karen. Den enskilt största boven i dramat är enligt mig skummarepumpen på orginalskummaren. Byter du ut skummaren till t.ex. en Tunze 9002 så sänker man tempen med flera grader.

När jag använde Tunze 9002 hade jag aldrig några problem med värmen. Med orginalskummaren ligger karet på 30* och ibland över på sommaren.

Om karet inte har den bakre ventilationsfläckten kan den vara värd att skaffa.

Ytavrinningen: Är en av de större fördelarna med 130D i min mening. Med "balkongen" så funkar ytavrinningen perfekt. Det går att retrofita, kostar några hundringar, men det är det värt tycker jag.

Största fördelen med 130D: Det finns ingen "största fördel" alla fördelarna är små ;) Men ytavrinningen tycker jag är största skillnaden och den går ändå att uppgradera. Att man kan se in i returpumpskammaren från utsidan är smidigt men lång ifrån nödvändigt. Det finns bättre lägen att fälla upp locket på, återigen inte speciellt nödvändig men ändå bra. Skummarkoppen är bättre utformad på 130D men ska man ändå buta ut den spelar det ingen roll.

Jag kommer inte på någon anledning varför man ska betala speciellt mycket mer för ett 130D än ett vanligt 130, då en enda riktiga fördelen jag kan komma på ändå går att uppgradera, ytavrinningen.

Glaset: Ja, det är lätt att repa. Båda mina kar köpte jag begagnat och de hade båda repor. Jag tror att glasset är akryl. Det kan repas av att t.ex ett sandkorn kommer mellan algmagneten och glasset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft ett 130D sen ett år tillbaka (köptes begangnat), det var helt orginal plus fläkten på baksidan. Temperaturen steg i somras. Den skulle lätt gått upp till 30+C om jag inte stoppat det. Hade den främre delen på huven öppen för att släppa ut värmen samt bytte dagligen en frysklamp i facket där värmaren sitter och vissa dagar om temperaturen var uppe mot 29C så lade jag i fler klampar som fick flyta i vattnet och kyla det. Det fungerade ganska bra, förlorade inga koraller men det är inte så snyggt att ha dem guppa runt där i. Kortade även ner ljustimmarna, hade tänt senare på kvällen när temperaturen inne var lite lägre.

Har faktisk inte stört mig speciellt mycket på ljudnivån. Men vi ha det står i vardagsrummet där det alltid är andra saker runtomkring som låter. Kan vara skillnad att ha det i ett sovrum.

Ytavrinnningen fungerar bra men har ju ingen erfarenhet av ett 130 så att jämföra blir svårt.

Jag har inte lyckats repa mitt kar vad jag vet. Har en repa på den främre delen men kan inte direkt säga hur/när den kom till. Brukar köra med glasskrapa och såklart vara försiktig så att man inte får grus/sand imellan så det har inte varit några problem. Kan dock inte säga eller jämföra om det skiljer sig mot annat glas..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag byte ut orginalskummaren mot en tunze 9002 gick tempen från 29*C ner till 26,5*C. Så det är ett bra steg för att komma tillrätta med tempen.

Innan jag byte ut skummaren brukade jag ha en fläkt som stod och fläktade mot rutan på RSM:et, det fungerade förvånansvärt bra. Det var en lite större golvfläkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...