Mazi Postat 7 mars 2005 Postat 7 mars 2005 Om man tex har en 1000 l/h pump till skuummaren och en 1000 l/h pumptill uvc'n räknas det som man har 2000 l/h i akvariet eller ska manköpa en till pump so bara e till för cirkulation ???? Citera
vahagn Postat 7 mars 2005 Postat 7 mars 2005 Du ska köpa en separat pump med tillräcklig kapacitet i linje med detsom ditt kar behöver. De pumpar som du kopplar till skummare o.dyl..räknas inte som cirkulationspump. Citera
Linnex Postat 7 mars 2005 Postat 7 mars 2005 vahagnJag har en 3500 l som pumpar från sumpen. Sedan har jag en 2400 l som pumpar till UV-C. UV-C tar och lämnar diret från/till akvariet och går inte över sumpen.Dvs att jag har två rör som ger till akvariet. I det fallet måste jag väl kunna tillgodoräkna mig det som 5900 l pump minus då minskat flöde pga av motstånd. Citera
vahagn Postat 7 mars 2005 Postat 7 mars 2005 vahagnJag har en 3500 l som pumpar från sumpen. Sedan har jag en 2400 l som pumpar till UV-C. UV-C tar och lämnar diret från/till akvariet och går inte över sumpen.Dvs att jag har två rör som ger till akvariet. I det fallet måste jag väl kunna tillgodoräkna mig det som 5900 l pump minus då minskat flöde pga av motstånd.Jo, men i ditt fall så har du cirkulationen i karet och då borde manräkna den som en "cirkualtionspump" även om du har satt en UV-cemellan. I mitt tidigare inlägg syftade jag på fallet om man hargrejerna i sumpen och inte i huvudkaret. Så har man ingen sump ochskummare och UV-c mynnar ut direkt i karet så: ja, då blir det väl somcirkulationspumpar! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.