Gå till innehåll

täthet bland Koraller ?


Dellan1980

Rekommenderade inlägg

Hejsan satt och titta lite på tv igår handlade om korallreven och deras överlevnad vad som görs för att dom ska frodas och sprida sig

fick lära mig att om koraller sitter för tätt så dör dom där av att forskare simmar runt på redan välfyllda rev och fraggar av koraller och flyttar till odlings områden där korallreven behöver återhämta sig .

detta verkade mest gälla sps/lps men min fråga blir ju då direkt ! kan vi kanske över befolka våra akvarium så att våra koraller mår dåligt med många koraller på för liten plats eller är detta bara nått som kan hända i stora vackra havet ? Mvh Dennis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt okunnig i ämnet å nybörjare med saltvatten, men rent spontant...

I våra akvarium ser vi väl oftast efter korallerna, flyttar dem om de inte ser ut att trivas, fraggar dem när de blir för stora och flyttar invånare som är elaka p olika sätt...

I havet är de ju mer eller mindre utlämnade åt sitt eget öde och starkast överlever.

Om vi däremot skulle kasta i en mängd koraller och låta dem hållas utan att göra något alls tror jag definitivt att du lär se missnöjda koraller efter ett tag.

I havet får de slåss för sin plats i revet mot allt oc alla, största faran i den begränsade miljön vi erbjuder är nog att vi klantar oss med vattnet(kvalite, värden, gifter, värme/kyla, osv)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan satt och titta lite på tv igår handlade om korallreven och deras överlevnad vad som görs för att dom ska frodas och sprida sig

fick lära mig att om koraller sitter för tätt så dör dom där av att forskare simmar runt på redan välfyllda rev och fraggar av koraller och flyttar till odlings områden där korallreven behöver återhämta sig .

detta verkade mest gälla sps/lps men min fråga blir ju då direkt ! kan vi kanske över befolka våra akvarium så att våra koraller mår dåligt med många koraller på för liten plats eller är detta bara nått som kan hända i stora vackra havet ? Mvh Dennis

Hej, vilken kanal såg du det på och vad hette programmet??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...