Dellan1980 Postat 1 februari 2012 Postat 1 februari 2012 Hejsan satt och titta lite på tv igår handlade om korallreven och deras överlevnad vad som görs för att dom ska frodas och sprida sig fick lära mig att om koraller sitter för tätt så dör dom där av att forskare simmar runt på redan välfyllda rev och fraggar av koraller och flyttar till odlings områden där korallreven behöver återhämta sig . detta verkade mest gälla sps/lps men min fråga blir ju då direkt ! kan vi kanske över befolka våra akvarium så att våra koraller mår dåligt med många koraller på för liten plats eller är detta bara nått som kan hända i stora vackra havet ? Mvh Dennis Citera
mikoto Postat 1 februari 2012 Postat 1 februari 2012 Det händer väl regelbundet i akvarier? Korallerna konkurrerar ju och slåss om utrymmet och för krig med varandra. Ofta flyttar ju folk här om koraller för att de inte trivs på vissa ställen pga nässelgifter och liknande. Citera
Kulin Postat 1 februari 2012 Postat 1 februari 2012 Helt okunnig i ämnet å nybörjare med saltvatten, men rent spontant...I våra akvarium ser vi väl oftast efter korallerna, flyttar dem om de inte ser ut att trivas, fraggar dem när de blir för stora och flyttar invånare som är elaka p olika sätt...I havet är de ju mer eller mindre utlämnade åt sitt eget öde och starkast överlever.Om vi däremot skulle kasta i en mängd koraller och låta dem hållas utan att göra något alls tror jag definitivt att du lär se missnöjda koraller efter ett tag.I havet får de slåss för sin plats i revet mot allt oc alla, största faran i den begränsade miljön vi erbjuder är nog att vi klantar oss med vattnet(kvalite, värden, gifter, värme/kyla, osv) Citera
pegekin Postat 1 februari 2012 Postat 1 februari 2012 Hejsan satt och titta lite på tv igår handlade om korallreven och deras överlevnad vad som görs för att dom ska frodas och sprida sig fick lära mig att om koraller sitter för tätt så dör dom där av att forskare simmar runt på redan välfyllda rev och fraggar av koraller och flyttar till odlings områden där korallreven behöver återhämta sig . detta verkade mest gälla sps/lps men min fråga blir ju då direkt ! kan vi kanske över befolka våra akvarium så att våra koraller mår dåligt med många koraller på för liten plats eller är detta bara nått som kan hända i stora vackra havet ? Mvh DennisHej, vilken kanal såg du det på och vad hette programmet?? Citera
Dellan1980 Postat 1 februari 2012 Författare Postat 1 februari 2012 kommer inte ihåg satt o slö titta sen hopps in på lite havs scener och vad som händer med våra hav ! kan ha varit ett par dagar sen med men nån av 1a 2an 4an eller 6an va det iallafall =) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.