Gå till innehåll

nanokar


Rekommenderade inlägg

hejsmiley17.gifstartade upp ett 20 litersnano för 5 veckor och har nu släppt i fisksmiley1.gifmen vet inte riktigt hur ofta jag ska mata fiskarna.har köpt fruset och torrfoder.sen så har jagförsökt o hitta hur ofta jag sak byta vatten men inte hittat nått nån som vet hur ofta man ska byta vatten när man inte har nån skummare. för jag hade tänkt att inte byta vatten utan bara att fylla på med osmos vatten o lite salt när det behövs.sen undrar jag också om man behöver tillsätta något när man har en skivanemon för det står ju inget på forummet.smiley4.gif ha d kan ps.skicka lite bilder på nanot senare om ni vill.ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

I ärlighetens namn måste jag säga att jag blir lite orolig att du inte läst på tillräckligt innan du startade upp ditt kar. Ett saltvattenskar är inte ett sötvattenskar.

Om du inte tänkt göra vattenbyten utan bara fylla på med osmosvatten så betyder det egentligen att du inte tänker sköta om ditt kar, utan bara låta fiskarna dö en långsam död. Beklagar om jag låter barsk, men så är det. Hade du bara haft koraller hade du kanske kunnat komma undan med det, men absolut inte med fisk.

Rent generellt kan man säga att ett nanokar är det absolut svåraste akvariet att hålla, så jag skulle föreslå att du väljer någonting av följande:

A. Bestämmer att du inte är redo att arbeta med karet i den mån det krävs. Sätt in en artikel under bortskänkes. Det är ändå ett bättre alternativ än att ha ihjäl fiskarna.

B. Går en "intensivkurs". Surfa in på http://www.nano-reef.comoch läs allting som finns där. Strunta i medlemmarnas bilder. Titta istället in på den här sektionen: http://www.nano-reef.com/info/läs allting som finns där minst 5 gånger. - Jag skojar inte.

Sist men inte minst:

Vad har du i karet? Vilken typ av kar? Vilken typ av pump? Vilken belysning? Vilken sten? Vilka lägre djur? Och slutligen: Vilka fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Hellberg

Hej Hansson smiley1.gif

Byta vatten måste du. 10 % var tredje dag kanske är rimligt(?) Kanske till och med oftare. Vad är det för fisk du stoppati? Få fiskar blir under 10 cm och de flesta är vilda, som är vana vid att röra sig över ganska stora ytor. Se till att det finns gömställen så att han inte blir alltförstressad. Ett saltvattensakvarium av lite större storlek skall helst stå och mogna med levandesten i ungefär 3 månader för att det ska bli stabilt. 5 veckor är lite hastigt, håll nogrann koll på värdena så att din nya kompis överlever. Mata sparsamt, en fisk som får plats i ett 20 liters akvarium behöver inga stora mängder mat. Särskillt viktigt då du inte har skummare, här kan täta vattenbyten hjälpa dig hålla god kvalitet på vattnet.

Svara på Johans frågor och lägg upp lite bilder så kanske vi kan hjälpa dig vidare med lite grunder.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i karet har jah 2 st a.ocellaris,en turbo snigel,3 kg ls och 1 kg korallsand.vanlig sötvattens pump som är till ett 200 liters(det e gått om circulationo ett t5 lysrörps värdena e bra.har ännu inga koraller i det tänkte vänte ett tag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska jah inte vänta o byte vatten i karet tills helgen för släpte i fiskarna i lördags eller jah kan göra det nu??

en fråga till måste jah ändå fråga hade det inte räckt att jha bytte 2 liter i veckan eftersom värdena e så bra????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...