Gå till innehåll

Salt läcker över


frno

Rekommenderade inlägg

Har ett RSM 130D och efter att fått lite ytskickt riktade jag om returpumpen mot ytan vilket ju ska vara bra ur flera aspekter. Vad som hände dock är att det nu "kryper" ut salt i framkant vid locket. Som en bonus till detta är att min lamparmatur konstigt nog helt har slutat fungera (varken dag- eller nattljus går på). Dessa två saker tillsammans får mig att undra om jag saknar någon sorts funtion i locket som ska absorbera vattenångan? I framkant av locket är det någon skum box med lite hål i som kanske har denna funtion tänker jag? Eller är det bara så att armaturen gått sönder av andra anledningar och jag behöver bara rikta om ytstrålen för att bli av med saltkrypningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska sitta fläktar i höger sida av locket om jag inte minns fel, dessa ska ventilera huven, men är tveksam till om de ventilerar mellan huven och vattenytan. Ytskiktet du får i karet ska ju avrinningen bak till sumpen ta hand om, det ska du inte behöva använda några pumpar till.

Saltkryp som går in i armaturen orsakar eventuellt kortslutning och du kan ha bränt någon elektronikdel som måste bytas ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ånga innehåller inte salt men om det har blivit så att omrörningen vid ytan stänker iväg fina droppar så kommer det att bli salt kvar när de torkar in. Salt och el trivs inte särskilt bra ihop så är det detta som är problemet så bör du ta det lite lugnare vid ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det ja, vattenånga innehåller inget salt. Känns osannolikt att saltet hoppat upp förbi skyddsluckan till armaturen så det bör vara något annat. Får börja felsöka ordentligt. Lite segt då jag nu i helgen skulle påbörja befolkningen efter sex veckors inkörning :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...