Gå till innehåll

Startar nano. Vilket filter?


NiclasG

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Nu kör jag igång med ett saltvatten.

Akvarium är beställt med måtten B60 D35 H30 för att passa på ett skåp med samma mått. Valde svart silikon då jag tycker det ser bra ut, hoppas bara att det gör sig rätt i ett saltvattensakvarium.

Filtreringen och cirkulationen är tänkt ska skötas av ett ytterfilter som ska gömmas i skåpet. Skummaren blir en diskret liten variant som kallas Mame skimmer 3 där "skitburken" också göms i skåpet.

Stilrent och snyggt helt enkelt utan massa onödigt som irriterar ögat.

Har tänkt hålla lite diverse koraller, någon räka och några passande småfiskar.

Vad uppskattas vara en lämplig cirkulation i det karet på 63L? Ska vara tillräcklig för att slippa andra fula cirkulationspumpar.

Tipsa gärna om vettiga filter. Gärna med "snygga" insug/utblås i diskreta färger istället för t.ex grön^^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på å startar upp ett med nästan samma mått. Kommer ha en streamer på 3000L/h och ett Fluval 305. Tänkte sätta ett roterande munstycke på "utblåset". Vet inte än hur flåset blir i karet, men vatten åker nog i i veckan.

Jag kommer köra en Sunsun JVP-101B som streamer, men det finns andra mer kompakta.

Filtret har svarta anslutningar å slangar, så det tycker jag är diskret. Men vad man än väljer så kommer det till sist täckas av allt möjligt annat gojs!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du tänkt fixa vattnet till skummaren, som jag tolkar din plan så kommer det bli väldigt blött(inge illa menat)...

En skummare är ett trycklöst/öppet kärl och om du har den under karet så behöver den vara i någon form av sump om den skall vara under skåpet, annars rinner allting ut genom skummaren.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du tänkt fixa vattnet till skummaren, som jag tolkar din plan så kommer det bli väldigt blött(inge illa menat)...

En skummare är ett trycklöst/öppet kärl och om du har den under karet så behöver den vara i någon form av sump om den skall vara under skåpet, annars rinner allting ut genom skummaren.

//NiXoN

Hur tänker du nu? Att det ska bli hävert eller?

Mame III skummaren hänger på kar kanten och har en behållare som skiten samlas i, den behållaren är sammankopplad med skummaren via en slang. Om man inte har behållaren lägre än skummaren kommer det ju inte bli någon frånrinning från skummaren och skiten skulle stanna kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det förklarar en del, en påhängs med en separat behållare på den modellen, fick nog fram fel bild när jag letade...

Problemet kvarstår dock delvis, om man får en rejäl överskummning så kan det fylla över behållaren om man har den under skåpet.

Trots det skulle jag nog skippa ytterfilter o bara köra med Ls, ytterfilter o liknande tenderar o samla på sig lite väl mycket skräp.

Då kan det bli döda fickor med dåligt flöde som sen kan bilda gaser o släppa ifrån sig de ena och de andra.

Min uppfattning är att det blir bättre med en bra skummare så man tar ut skiten istället för att lagra den i karet.

Skall man proppsa på ökad biologisk filtrering så skulle jag gå på nåt med bättre effekt/funktion för saltvatten, tex wet/dry filter även om det är lite gammaldags.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

knabbuziak: Låter som otroligt mycket blås i ett så litet akvarium? Kanske det är normalt? Jag är ju trots allt ganska ny inom detta.

NiXoN: Jag kan inte tänka mig att det blir några störra problem om man sköter filtret genom någon mindre rengörning med jämna mellanrum, och regelbundna vattenbyten. Kanske 4l/vecka eller något sådant.

Anledningen till den lilla skummaren är att jag inte kommer acceptera att se en sådan ful sak som stör det stilrena. Tanken var först att köra utan, men då hittade jag denna och kunde inte låta bli. Ingen jätte, men folk verkar tycka att den gör sitt jobb :) Den lilla skummaren plus vattenbyten känns inte tillräcklig för att hålla akvariet rent?

Tack för svaren=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den lilla skummaren plus vattenbyten känns inte tillräcklig för att hålla akvariet rent?

Tack för svaren=)

Du skulle kunna klara dig utan både skummare och filter och bara fokusera på täta vattenbyten, om du har bra med levande sten och cirkulation. Om du vill köra estetiskt och minimera oljud och slangar alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett hur du gör så skulle jag nog rekommendera att du inte snålar med vattenbyten, speciellt inte om du kör utan osmos eller med en liten skummare.

Även om man har större kar med lite bättre filtersystem så brukar man ofta rekommendera en 10% i veckan, jag skulle nog göra de enkelt o byta en 10 liter i veckan.

Du skulle även vinna på att slippa dosera lika mycket spårämnen...

Kör du utan osmos så minskar det även den ackumulering av föroreningar du får från kranvattnet då du fyller på det avdunstade med sötvatten.

Förövrigt så håller jag med ferguz, skulle gå att köra utan skummare o filter om du vill ha det "rent".

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, snabba svar på detta forum! :)

Detta var ju trevliga svar dessutom. Rekommenderas det att skippa ytterfiltret så blir det ännu snyggare och enklare.

Osmos är beställd, så diverse skräp från kranvattnet slipper jag iaf.

Om rösterna står för att köra enbart cirkulationspump samt skummaren så får det nog bli så, men är det hållbart i längden om vi förutsätter att jag sköter mina vattenbyten samt underhåller tekniken plus rengör i burken. Tanken är ju att det ska kunna se bra ut även efter ett år eller två.

Vilken cirkulationspump är liten och diskret men ändå tillräckligt stark till mitt akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken cirkulationspump är liten och diskret men ändå tillräckligt stark till mitt akvarium?

Jag tycker Tunze är bäst, jag har (ibland) en 6015 i karet, men den är liite stark för 45l, för dig vore den nog prima val. Eller en Vortech 10 om du vill ha det extra rent förstås :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpar har alla sina för o nackdelar, stör du dig på ljud så skall du nog skippa vortechen, tunzen är tyst men lite större.

Koralia har nån riktigt liten nanoversion men den har jag ingen erfarenhet av, troligtvis skulle du behöva 2 st.

Hur har du tänkt lösa belysningen om du tänker hålla koraller?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beslutar du dig för att köra utan skummare så skulle jag definitivt ha med ett biologiskt innerfilter. EHEIM har kommit med ett ganska bra filter till små Nano som har den fördelen att det finns en filterbehållare i filtret där man kan lägga aktivt kol, fosfatadsorber eller vad man vill. jag har väldigt bra erfarenheter av detta filter - här är en länk

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze 6015 verkade intressant, billig dessutom.

Jag kommer att köra med skummaren jag tidigare nämnde eftersom jag beställt en sådan. Det mesta jag behöver för att starta upp är inhandlat. Jag väntar bara på att sakerna ska hitta fram efter våra igensnöade vägar här i norr^^

Jag har faktiskt en sådan Koralia liggandes, men den är bara på 900l. Verkar som jag kommer behöva runt 1800 till mitt akvarium.

NiXon: Belysningen anlände idag. 4x24w T5, 2st Icewhite 12K plus att jag ska köpa 2 passande rör till dom, kan 2 marine-glo vara något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...