Gå till innehåll

Start av akvarium cirkulation osv?


nelson

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Har skrapat ihop min start budget nu så jag har lite frågor.

Jag har ett 300 liters akvarium som jag ska till saltvatten och en sump på 112 liter.

Hur stor cirkulation bör man ha sumpen?

Är 20ggr volymen för mycket att ha i huvudkaret?(Tunze stream verkar lämplig)

Är oceanrunner pålitliga och tysta, tänkte ha en som retur(deltec är bra men lite fel prisklass)?

Någon som testat hydors flo?

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_32_114&products_id=2271&osCsid=ec0e0ac1dc7e07b0b7ecaabeb30b23b0

Tacksam för svar hls Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OR3500 för enligt mig ett s*tans oljud. fick nämligen en sån till min nya skummare.. om man inte har råd me en deltec pump, så tycker ja att eheim 1060:n e helt okej= hyffsat tyst ifall man placerar ett par sillikon slangar under pumpen eller låter den hänga fritt..

den pumpar 2400L, det räcker bra som returpump till ditt kar, sen komplettera me en stream pump i huvudkaret.. då har du ju 10000L cirkulation.. godkännt tycker ja..

va tycker resten av SG folket om det???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Newjet 3000 som är tystare men litet klenare än Eheim 1060 men flödet går att reglera. Egentligen bör en 1200 pump räcka för 2* akvarievolymen i timmen. Det är en fördel om den har kopplingar som låser fast slangen som t. ex Oceanrunner eller Eheim. Kör du för mycket vatten genom sumpen skvalar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...