Gå till innehåll

80 liters salt utan skummare fråga


mikael_pecov

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag ska starta ett 80 liters akvarium med enbart 2 clownfiskar och 1 räka, alltså enbart detta och levande sten, inga koraller.

Nu till min fråga, om jag gör vattenbyten varje vecka, säg 10-20% så kan man väl skippa en skummare (då dessa nanoskummare nästan alltid är skräp).

Min nästa fråga är om jag ska använda mig av en syresten? Är detta ett bra sätt att syresätta vattnet?

Hälsningar Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda syresättning man får av en syresten(iaf i praktiken) är när bubblorna når ytan och sätter den i rörelse. Men det kan du åstadkomma precis lika bra med en cirkulationspump som är riktad upp mot ytan. Plus att det blir troligtvis tystare. Bubblorna låter nästan alltid mer än man kan tro.

Din plan fungerar nog kalasbra, men skippa ogärna korallerna. Sätt i några tåliga mjuk koraller. Sinularia, kenya träd och skivanemoner är tåliga och bra tex. De kan hållas utmärkt utan skummare om det är därför du valt att inte vilja ha koraller. Om du har korallfobi eller något annat får du ju givetvis gärna köra utan koraller så klart :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, du kan skippa skummaren i det karet. Skaffa gärna en surface skimmer, den suger skit från ytan och hjälper till med gasutbytet vilket påverkar syresättningen positivt. Googla på surface skimmer så ser du vad jag menar. Slarva inte med vattenbytena:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...