Gå till innehåll

BK double cone och inställning av mini reddragon.


campokatt

Rekommenderade inlägg

Har en fråga angående inställningen av vattenflöde och luftmängd.

Detta styrs med en skruv på inflödet i MRD-pumpen.

Enligt manualen är det optimala läget att ha skruven inskruvad till max och sedan släppa den ett varv. Detta ska som jag fattar det ge den lägsta vattengenomströmningen, men är det då den suger mest luft eller minst?

Mest effektiv borde den ju vara då den drar mest luft eller??

Sen en grej till till er som kör BK eller Vertex. Låter era pumpar? Har fått för mig att dessa ska vara riktigt tysta men min brummar lite. Min Tunze silence är mycket tystare tex...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite överförenklat så kan man tänka såhär...

Luft o vatten kommer in via olika inlopp, ju mer du stryper ett av inloppen desto mer vill den dra via det andra.

Sen finns det säkert nåt "optimalt läge" med vatten/luft mix, och jag gissar på att det är det rekommendationen baserar sig på.

Jag har inte fått igång min pga vissa orsaker men pumpar brukar ha en inkörningsperiod, dom RD skummarpumpar jag lyssnat på har dock varit tystare än nån annan jag hört.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men dom har låtit lite? Inte helt tysta?

Ja enligt manualen så är det ju vattenflödet man styr med "skruven". Då vattenflödet är lägst med skruven inne så torde luftflödet vara högst då oxå då..

Den löddrar på ganska bra alltså så det är mest för att jag vill veta hur det funkar. Har inga problem med funktionen.

Förutom att jag trodde den(pumpen) skulle vara tystare då...

Inte så att den låter jätte mycket då men då jag trodde att den skulle vara knäpptyst så tänkte jag ställa frågan iallafall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...