Fluval_Robban Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Tänkte höra lite vad ni andra använder för fabrikat och vad som kan rekommenderas?Behöver Fosfatremover och Aktivt kol i typ filterpåse som jag kan lägga i facket i sumpen på mitt JAD (Boyu) 128L:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 22 februari 2012 Dela Postat 22 februari 2012 Denna kör jag i "filterpåse" Grymt bra. Både fosfat och kol i en http://www.drakfisken.se/filtermaterial/1466-seachem-seagel.htmlSent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fluval_Robban Postat 23 februari 2012 Författare Dela Postat 23 februari 2012 ah nice:) blir till att köpa det och en filterbag! Frågan är hur mycket man ska ha i på 130L? Tror jag läste nån gång i Knops bok att man inte skulle ha för mycket aktiv kol då det tog bort nyttiga ämnen, 10-20g per 100L??Hur ofta byter du ut filtret för det har väl sin livslängd? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 23 februari 2012 Dela Postat 23 februari 2012 Doserings mängd står på förpackning, varierar en del på vad för något man har. Jag använder väldigt lite, kanske 1 dl till hmm 60-65 liter aktivt vatten, men jag bytar det varje lördag. Kan säkert va längre , men jag har mina rutiner Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fluval_Robban Postat 23 februari 2012 Författare Dela Postat 23 februari 2012 ok varannan vecka skrev någon så det är väl där nånstans hehe:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bläckfisken Postat 5 maj 2012 Dela Postat 5 maj 2012 Majki, robban eller någon annan: Hur ser ert SeaGel ut?? Mitt som jag nyss köpt verkar mest bestå av svarta kolbollar, ser nästan inga vita fosfatbollar alls. Ser inte alls ut som produktbilderna man kan se på internetshoppar.Kanske kolet färgar av sig... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 5 maj 2012 Dela Postat 5 maj 2012 Nja man ser stor skillnad, dom vita är verkligen vita och dom svarta är ja svarta, brukar ligga 50/50 i burken, jag köper den store burken för då ligger det löst i burken köper man dom lite mindre förpackningarna så kommer det redan färdigt i påse, maskiner som gör det så då kan det variera rätt mycket i mängden fosfat respektive kol Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bläckfisken Postat 5 maj 2012 Dela Postat 5 maj 2012 tackar, också inhandlat den stora på en liter, men jag måste ha fått ett måndagsexemplar för jag ser typ fyra, fem vita kulor bland alla svarta. inte nöjd... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 5 maj 2012 Dela Postat 5 maj 2012 Nej där ska du inte va nöjd,Säker på att du fått "mixen" då? Dom säljs ju seperata med vita och svarta också Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Heske Postat 5 maj 2012 Dela Postat 5 maj 2012 Ursäkta trådkapningen men va ska man med kolet till egentligen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bläckfisken Postat 5 maj 2012 Dela Postat 5 maj 2012 Tror jag fått mixen, står inget om att det endast är kol i burken. När dom säljs separat så är det väl som MatrixCarbon och PhosGuard va?? finns det SeaGel med "separata burkar"... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bläckfisken Postat 5 maj 2012 Dela Postat 5 maj 2012 kol har jag hört är bra om man har mycket mjukkoraller tillsammans med stenkoraller. annars så tar det väl upp en del andra gifter och organiska föroreningar.http://joejaworski.wordpress.com/2008/05/09/does-a-reef-tank-need-carbon/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Heske Postat 5 maj 2012 Dela Postat 5 maj 2012 ok, kanske dags och skaffa sånt då... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bläckfisken Postat 5 maj 2012 Dela Postat 5 maj 2012 (ändrat) men man ska vara försiktig, har hört att överdriven använd mängd kol kan orsaka "hål i huvudet sjuka" på fiskar.läst något om att det har med små partiklar som fastnar i huvet på dom, så jag brukar skölja mitt kol i vatten för att få bort de finaste smulet. Ändrat 5 maj 2012 av Bläckfisken Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 5 maj 2012 Dela Postat 5 maj 2012 Tror jag fått mixen, står inget om att det endast är kol i burken. När dom säljs separat så är det väl som MatrixCarbon och PhosGuard va?? finns det SeaGel med "separata burkar"...Du har helt rätt det är olika namn men samma tillverkare, burkarna ser nästan likadana ut, så man vet aldrig men har du seagel så har du rätt, Kol tar också upp en del partiklar, samt gifter samt olika ämne som kan färga vattnet . Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 5 maj 2012 Dela Postat 5 maj 2012 Du har helt rätt det är olika namn men samma tillverkare, burkarna ser nästan likadana ut, så man vet aldrig men har du seagel så har du rätt, Kol tar också upp en del partiklar, samt gifter samt olika ämne som kan färga vattnet . Sent from my iPhone using TapatalkKolet kan också släppa ifrån sig saker, som fosfat har jag märkt, så jag kör helst utan kolet... men bra att ha tillhands Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bläckfisken Postat 5 maj 2012 Dela Postat 5 maj 2012 ja, tydligen så innehåller all aktivt kol fosfater, men vissa tillverkare menar på att det är en försumbar mängd fosfat, speciellt i deras eget kol. tror att om man blandar det med fosfatabsorber så har man ett bra säkerhetsbälte. om något skulle tyna bort när man inte är hemma, mm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 5 maj 2012 Dela Postat 5 maj 2012 Mycket därför har du ju seagel Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Quirkz Postat 5 maj 2012 Dela Postat 5 maj 2012 Jag kör 1.5dl kol för 360 liter bra för mjukisar vattnet blir klarare sen tar kol bort vissa dåliga ämnen kommer ej på vilka nu Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bläckfisken Postat 5 maj 2012 Dela Postat 5 maj 2012 Mycket därför har du ju seagel Precis.... för tillfället så kör jag med Fluvals aktiva kol blandat med Deltecs Aqua Crown Fosfatabsorber, tycker det funkar bra, men ville testa något nytt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.