Gå till innehåll

Vilket fabrikat på fosfatremover ock kol??


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Doserings mängd står på förpackning, varierar en del på vad för något man har. Jag använder väldigt lite, kanske 1 dl till hmm 60-65 liter aktivt vatten, men jag bytar det varje lördag. Kan säkert va längre , men jag har mina rutiner :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Majki, robban eller någon annan: Hur ser ert SeaGel ut?? Mitt som jag nyss köpt verkar mest bestå av svarta kolbollar, ser nästan inga vita fosfatbollar alls. Ser inte alls ut som produktbilderna man kan se på internetshoppar.

Kanske kolet färgar av sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja man ser stor skillnad, dom vita är verkligen vita och dom svarta är ja svarta, brukar ligga 50/50 i burken, jag köper den store burken för då ligger det löst i burken köper man dom lite mindre förpackningarna så kommer det redan färdigt i påse, maskiner som gör det så då kan det variera rätt mycket i mängden fosfat respektive kol

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men man ska vara försiktig, har hört att överdriven använd mängd kol kan orsaka "hål i huvudet sjuka" på fiskar.

läst något om att det har med små partiklar som fastnar i huvet på dom, så jag brukar skölja mitt kol i vatten för att få bort de finaste smulet.

Ändrat av Bläckfisken
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag fått mixen, står inget om att det endast är kol i burken.

När dom säljs separat så är det väl som MatrixCarbon och PhosGuard va?? finns det SeaGel med "separata burkar"...

Du har helt rätt det är olika namn men samma tillverkare, burkarna ser nästan likadana ut, så man vet aldrig men har du seagel så har du rätt,

Kol tar också upp en del partiklar, samt gifter samt olika ämne som kan färga vattnet .

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har helt rätt det är olika namn men samma tillverkare, burkarna ser nästan likadana ut, så man vet aldrig men har du seagel så har du rätt,

Kol tar också upp en del partiklar, samt gifter samt olika ämne som kan färga vattnet .

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kolet kan också släppa ifrån sig saker, som fosfat har jag märkt, så jag kör helst utan kolet... men bra att ha tillhands

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, tydligen så innehåller all aktivt kol fosfater, men vissa tillverkare menar på att det är en försumbar mängd fosfat, speciellt i deras eget kol.

tror att om man blandar det med fosfatabsorber så har man ett bra säkerhetsbälte. om något skulle tyna bort när man inte är hemma, mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...