Gå till innehåll

Frågor om krabbor


Manks

Rekommenderade inlägg

Jag är lätt besatt av min krabba jag har i mitt sötvattenskar (en fin mangrovekrabba) och skulle vilja ha en (eller flera) krabbor i mitt kommande saltkar, frågan är bara vad det finns för krabbor och vilka som man bör ha?

Har försökt googla lite och leta här på forumet men inte hittat så mycket matnyttigt, så om någon har lite info, en länksida eller en bok att rekomendera skulle jag bli hemskt glad.

Nu hade jag tänkt ladda upp en fin bild på min krabba också, men den avr för stor :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inte många som tycker om krabbor här på forumet ;) Kolla på http://www.liveaquaria.com/product/scateg.cfm?pCatId=501 så finns det olika att hitta där.

Jag har hittat en i mitt kar som måste ha följt med nån sten. Satte in en korall på en spricka i en LS och blev förvånad att korallen hoppade upp och ner efter en kvart! När jag tittade närmare såg jag att det var krabban som inte tyckte att få hålans ingång blockerat av korallen, och till slut lyckade knuffa undan den med sin klo. Min verkar vara en Mithrax krabba så den är lätt så ofarligt (än så länge...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var inne på tråden och hittade bland annat den här

Dwarf Blue Leg Hermit Crab

(Clibanarius tricolor)

Sen när jag såg priset blev jag tveksam.

Item # SW - Dwarf Blue Leg Hermit Crab

$ 0.99

Quantity Discount Available:

12 - 24: $0.89

25 - 99: $0.79

100 or more: $0.69

--

Så nu till min fråga. Finns det saltvattensdjur de i stort sett slänger efter dig? Trodde de normalt var dyrare. (jag vet att det tillkommer frakt och annat krimskrams, men rent generellt menar jag) Med de där priserna kan man ju beställa 100 och sen bjuda vänner och bekantat på kräftskiva ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var inne på tråden och hittade bland annat den här

Dwarf Blue Leg Hermit Crab

(Clibanarius tricolor)

Sen när jag såg priset blev jag tveksam.

Item # SW - Dwarf Blue Leg Hermit Crab

$ 0.99

Quantity Discount Available:

12 - 24: $0.89

25 - 99: $0.79

100 or more: $0.69

--

Så nu till min fråga. Finns det saltvattensdjur de i stort sett slänger efter dig? Trodde de normalt var dyrare. (jag vet att det tillkommer frakt och annat krimskrams, men rent generellt menar jag) Med de där priserna kan man ju beställa 100 och sen bjuda vänner och bekantat på kräftskiva ;)

Om du beställer, så kan jag komma över med en kräfthatt!

(Blå fotade eremiter brukar kosta 30-45 kr/st i Sthlm)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg en krabba i mitt kar idag som jag aldrig har sett förut.. den var 2,5 cm lång.... gråaktig i färgen. När den drar in klorna och sitter still så är det inte en sportsmössa att upptäcka den, då den ser ut som LS. Den har svarta ögon som inte "sticker ut". Undrar om det är något jag vill ha i karet? Jag Lyckades ta en bild... ska se om det blev något. I så fall hoppas jag få hjälp med identifikation.

Underbar hobby... man tror man sett allt i karet men så dyker det upp något nytt! :)

Satt och tittade på krabban för att kunna ta ett bättre kort... då fick jag syn på ytterligare en ny krabba som var dubbelt så stor som den andra, med ännu kraftigare framklor. Den hade vita prickar som teckning... Lurade på den i en halvtimma men fiick attans ingen bild på den dock :(

Jag förstår inte hur jag kan ha missat dem under flera år????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...