Gå till innehåll

Allternativ till epox-lack?


frankerd

Rekommenderade inlägg

Hej alla hemma fixare.

Jag sitter och designar min nya kabinet och kommit till problemet hur man skall behandla in sidan så den blir fukttät.

Jag vet att många rekomenderar epox-lack. Men den är välldigt dyr då det skulle kosta mig lika mycket att måla kabineten som det skulle kosta i virke. Finns det några allternativ till epox-lack som är billigare?

Ni behöver inte rekomdera att läsa gamla trådar då jag redan gjort det och inte blivit mycket klokare. Jag har även läst wrangs tråd om den giftiga färgen som skapade kaos.

Så ni som byggt era egna kabineter vilken färg eller lack har ni använt och vilka erfarenheter har kring ämnet?

Mvh Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lacken kostar 210:- för 500g och 303:- för 1kg. 500g täcker ca 1 kvadratmeter med två stryckningar.

Om man har en normal stor kabinet och över skåp så blir det snabbt några kvadratmeter. och det kostar en del.

Men det kanske är som många säger det är värt att göra rätt ifrån början.

Mvh Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Epoxi är en tåligare lack. Men för min del så känns det som överkurs att använda det invändigt på en möbel.

Ta tex när man målar hus utvändigt. Inte använder man 2-komponent till det och jag tror inte att 2-komp skyddar fuktgenomträngning bättre än 1-komp.

Utan där är det grundfärg som är det viktiga.

Jag målar min huv invändigt med 2-komponent där det kan vara utsatt för saltstänk samt UV-strålning.

Möbeln vet f_n vad jag gör. Måste kolla upp vad det finns för lämplig olja vilket borde vara det bästa skyddet för trä..

Använder man tex kokt linolja så är det kanon näring för svamp. Tar man variant med gift i så är det inte bra för fisk.

Jag har en mineralolja som är till för snickerier som jag fått rådet att använda till bänkskivor pga att det inte finns risk att det härsknar. Vet f_n hur det är för fiskar.

Ikea vet jag säljer Bivax till sina bänkskivor. Funderar på om man skulle använda det. Borde väl vara lik egenskaperna från honung som både tar kål på bakterier och svampsporer samt att det då är ätligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall köra med epox-lack i över lådan, fast först måla den vit så det blir så mycket reflection som möjligt. I under skåpet har jag heller inte bestämt mig. Kanske man kan köra med en primer för att fuktspärra sedan lacka eller måla med en miljövänlig färg som ej är farlig för fisk eller annnat.

Vax eller olja tror jag inte på om du vill att din bänk inte skall slå sig då det kommer tränga in fukt och gör det skevt. Har redan testa det en gång med en överlåda som locket slog sig ordentligt.

Mvh Torbjörn Olsson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall köra med epox-lack i över lådan, fast först måla den vit så det blir så mycket reflection som möjligt. I under skåpet har jag heller inte bestämt mig. Kanske man kan köra med en primer för att fuktspärra sedan lacka eller måla med en miljövänlig färg som ej är farlig för fisk eller annnat.

Vax eller olja tror jag inte på om du vill att din bänk inte skall slå sig då det kommer tränga in fukt och gör det skevt. Har redan testa det en gång med en överlåda som locket slog sig ordentligt.

Mvh Torbjörn Olsson

När det gäller trä har olja bättre skyddande egenskaper då det tränger in djupt och täpper till.

Lack ger bara ytskydd.

Därför all trä som är utsatt för väder och vind grundoljas.

Hade du lackat så hade det eventuellt flagnat istället + det slagit sig.

Däremot är det möjligt att lack ger en längre tids ytskydd om det är väl gjort.

Tex trall behöver man olja årligen.

Skall man ge ordentligt med skydd när man oljar skall det göras så pass många ggr att trät blir mättat.

Fönstren jag oljade/laserade i förfjol grundoljade jag 7 till 9 ggr innan jag la på lasyr. Det sög som en svamp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sump så då är det väl hög aktuellt att måla med rätt grejor även invändigt! Eller hur?

När jag pratar om tåligare lack syftar jag på att den härdar hårdare och tål yttre påverkan bättre så som tex nötning, UV och salt. Inget av detta har du i möbeln.

Hade det varit viktigt för fukt att ha tvåkomp så hade alla målat hus i tvåkomp och fuktspärrat badrum i tvåkomp.

Enkomp eller tvåkomp kommer inte stoppa fuktgenomträngning utan där är det grundfärg som är det viktiga. Därför man tex måste ha grundfärg när man bättrar rostskador på bil. Pga av vattenmolekylens lilla storlek tränger den genom allt. Grundfärg på metall används tex zink i färgen som reagerar lättare med vatten än då stål.

Trä används olja som skall täppa till porer. Hus oljas och/eller grundmålas med fet grundfärg innan man målar med ytfärg.

Men du gör som du tycker känns bäst för dig. Men grunda först med lämplig skyddande grundfärg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Slutligen så använde jag 1-komp vattenbaserad parkettlack som jag hade på hyllan. 3,5 månader efter start lever i alla fall fiskarna och med en inbyggd 12 V datafläkt i möbeln som går 24/7 ligger luftfuktigheten på 40%, vilket är lägre än vad jag har i resterande huset... märkligt nog.

Så... jag står på mig om vad jag har skrivit i tråden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Kan förresten nu svara på varför luftfuktigheten är lägre i sumpskåpet för mig än i övriga huset.

Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft. Därför det kondenserar när temperaturen sjunker. Eller att glasögon immar igen när man kommer in från kyla till värmen. Även så en kondensavfuktare jobbar.

Om jag inte minns fel så minskar luftfuktigheten med 3 % för varje ökad grad eller då tvärt om.

I mitt fall är det varmare i sumpskåpet än utanför och då det ventileras så ökar inte luftfuktigheten utan tvärtom håller sig lägre än i övriga huset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...