Gå till innehåll

Flouroserande alger...


Jaken

Rekommenderade inlägg

Möblerade om lite i akvariet i går och upptäckte att jag börjar få en ny sorts alg i akvariet.

Först vill jag bara påpeka att det inte är någon "vanlig" rosa kalkalg.

Den är flouroserar i rött som bara den!!

Den fluroserar mer än mina röda skivanemoner och mina röda knappar. Så nu sitter jag och hoppas på att det ska sprida sig ännu mer.

Än så långe så finns det på vissa stenar och på en pump.

Någon annan som har sett detta förut?

Ska försöka fota i kväll, men det blir nog inte lätt att fånga med kameran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lika dana. När man ser på dem på dagen så är de illröda och sprider sig över stenar och pumpar hos mig. I blåljuset lyser de som bara den, ser nästan lite knepigt ut.

Japp, det låter som en bra beskrivning. Ser faktiskt lite knepigt ut. Jag har också fått en hel del på en av pumparna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

P.S. Har sett ett par prorgam på Discovery där stridspiloter har berättat om tillfällen ute till havs då de har följt de flourocerande algerna under månskenet som finns i kölvattnet efter hangarfartyget (som har rört om ytvattnet) för att hitta det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

P.S. Har sett ett par prorgam på Discovery där stridspiloter har berättat om tillfällen ute till havs då de har följt de flourocerande algerna under månskenet som finns i kölvattnet efter hangarfartyget (som har rört om ytvattnet) för att hitta det.

Det kan man till och med se på västkusten under natten. Simmar man på ett par meters djup och gör en kraftig rörelse så skimmrar vattnet i grönt. Hur kul som helst.

PS ett torskskellett i mörkret skimmrar i blått!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...