Gå till innehåll

Montering uv


pegekin

Rekommenderade inlägg

Som jag förståt det ska man helst ska ta vatten från dom stillastående delarna av karet eftersom tillväxten av skadliga organismer är störst där, men alla jag pratat med brukar placera den i sumpen för att det är enklare o snyggare. Tänk på att desto mer partiklar där är i vattnet när det passerar igenom uvcn desto mindre nytta gör den. Därför tycker jag det verkar bäst o ha den sist i sumpen, precis före returen, vattnet borde ju vara "bäst" där...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört att det är fördelaktigast att montera intaget så nära botten av karet som möjligt då det är där det finns mest "mög" som man vill få bort med UV.

Tilläggas skall dock att det är kanske inte så kul , beroende på de häverteffekter som kan uppstå om en slang brister.

De flesta väljer att sätta det i sumpen, just för att slippa se eländet och undvika att få översvämning vid ett ev haveri.

Utloppet skulle jag placera vid skummarinsuget, precis som om du använder biopellets. Just för att kunna skumma ut skitet från UV-filtret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört att det är fördelaktigast att montera intaget så nära botten av karet som möjligt då det är där det finns mest "mög" som man vill få bort med UV.Tilläggas skall dock att det är kanske inte så kul , beroende på de häverteffekter som kan uppstå om en slang brister. De flesta väljer att sätta det i sumpen, just för att slippa se eländet och undvika att få översvämning vid ett ev haveri. Utloppet skulle jag placera vid skummarinsuget, precis som om du använder biopellets. Just för att kunna skumma ut skitet från UV-filtret.
Måste inte utloppet komma ut i akvariet då?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid satt mitt UV inline på returen till visningsakvariet, har nån idé om att returvattnet kunde få vara fritt från parasiter och patogener. Då är det dessutom lätt att se till att där inte blir några luftfickor i UV-tuben.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid satt mitt UV inline på returen till visningsakvariet, har nån idé om att returvattnet kunde få vara fritt från parasiter och patogener. Då är det dessutom lätt att se till att där inte blir några luftfickor i UV-tuben.

Det tycker jag oxå verkar vara det bästa, men dom flesta uv filter verkar inte klara genomflödet man ofta vill ha på returen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Viktigt att tänka på ljuset är mycket skadligt för oss människor så be blanda dig aldrig med lampan när den är igång, och tänk på att några modeller trädgårdslang är behandlad med diverse medel som kommer med tiden lakas ut i ditt kar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört att det är fördelaktigast att montera intaget så nära botten av karet som möjligt då det är där det finns mest "mög" som man vill få bort med UV.

Tilläggas skall dock att det är kanske inte så kul , beroende på de häverteffekter som kan uppstå om en slang brister.

De flesta väljer att sätta det i sumpen, just för att slippa se eländet och undvika att få översvämning vid ett ev haveri.

Utloppet skulle jag placera vid skummarinsuget, precis som om du använder biopellets. Just för att kunna skumma ut skitet från UV-filtret.

Av just det skälet att undvika ett läckagehaveri så gav jag mig på en specialare, kör min Ruwal UV-C ytterfilter i den integrerade sumpen på mitt JAD 128L, med en separat returpump från returfacket, har alltså dränkt den så börjar den läcka så gör den det i ett redan vattenfylld sump:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...