Gå till innehåll

Ett tips på att skydda sin doppvärmare mot ovälkomna gäster.


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Jag satt och letade efter annat när jag hittade denna länken:

http://www.plantedtank.net/forums/diy/36257-diy-external-heater-56k.html

Den visar hur man placerar sin doppvärmare externt utanför karet, men principen går alldeles utmärkt att använda i karet också om man vill skydda sin doppvärmare från snäckor, sjöstjärnor eller andra djur som kan få för sig att sätta sig på den då den är avstängd. Man skippar då helt enkelt kabelgenomföringen som håller värmaren och sätter på 2 galler på in- och utloppen som vanligtvis används på Tunzes nano-pumpar som håller en diameter på 40mm. Vattnet som värms i röret stiger uppåt och går ut genom T-korset och nytt kallare vatten åker in genom böjen i botten. Gör man röret så långt att hela doppvärmaren sätts under T-korset så riskerar man inte att någon del kommer ovan luft.

IMG_1060.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skydda doppvärmare kan vara bra men jag är lite skeptisk till det där upplägget. Finns det nåt ställe där djur eller skräp inte får sätta sig så är det ju så gott som 100 % säkert att det är där det hamnar. I det här fallet över inloppet till röret och då har ju värmaren så lite vatten att värma upp att det finns en risk att den spricker. Det här är ett alternativ:

http://www.azola.se/_images/products/large/a7761.jpg

Med ett galler så hindras bråkiga djur att slå söner värmaren och skulle nåt sätta sig på gallret så är det tillräcklig cirkulation ändå. Blir enklare och sannolikt billigare än rörkrökarprojektet också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske dumförklarar mig själv här, men är det inte bara mycket enklare o ha doppvärmaren i sumpen???

Självklart är det det, så länge man kör med sump. Utan sump så kan det vara ett alternativ för de som annars sätter den rakt ner i karet.

Skydda doppvärmare kan vara bra men jag är lite skeptisk till det där upplägget. Finns det nåt ställe där djur eller skräp inte får sätta sig så är det ju så gott som 100 % säkert att det är där det hamnar. I det här fallet över inloppet till röret och då har ju värmaren så lite vatten att värma upp att det finns en risk att den spricker. Det här är ett alternativ:

http://www.azola.se/_images/products/large/a7761.jpg

Med ett galler så hindras bråkiga djur att slå söner värmaren och skulle nåt sätta sig på gallret så är det tillräcklig cirkulation ändå. Blir enklare och sannolikt billigare än rörkrökarprojektet också.

Håller med här också, ett slitsat rör är ett bättre val, men har man dessa delarna liggandes hemma och vill bygga in den så är det iaf ett alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid bra med tips och ideér! sånt tycker vi om!

Men hur uppför sig termostaten när man värmer upp vattnet på det där viset med rör? tycker att den borde slå av på en gång när den har startat. men om man skulle ha haft den utanför karet och kört en pummp igenom så kommer det att funka lika bra. men då ska man nog trycka vattner uppifrån och ner för att termostaten ska funka om den ska. om man gör det så funkar den som ett vanligt yterfilter med värmare inbyggt gör.

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...