Gå till innehåll

Skulle denna mängden Led va bra nog?


Majki01

Rekommenderade inlägg

Jag skulle köra på linser där du vill punktbelysa någon specifik korall extra mkt. allt annat än 60-70 graders linser är för snävt i mitt tycke. det är ju 120 graders spridning utan lins alls och på vissa ställen kanske det är att föredra för att få ut ljuset bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aa dimbart beställde jag också :) men det är bra nog? jag behöver inte slänga till fler leds i beställningen?

Ska jag köra med bara royal blue 450-465 nm eller den andra blue med 465-480nm

Eller kanske någon "super actinic" 400-410nm?

Det enda jag själv vet i mitt eget tycke är att det måste va lika många vita som blå/actinic ljuset blir snyggast för mig då..

Men vilken uppsättning är bäst för korallerna? bara royal blue/blue eller någon actinic också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De råder lite delade meningar om 420 nm - det är början på UV-A och det kan vara både skadligt och nyttigt för korallerna. Jag skulle nog bara köra en eller två sådana och då utan linser. Jag tycker 50/50 är bra för övrigt - rent biologiskt så funkar det.

Du lägger 102 watt LED och det är inte i underkant tycker jag. Linser bör du ha på de som är över det djupaste - i bakkanten och i mitten skulle jag testa utan linser och sätta på dem om det behövs.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har redan byggt 2 armaturer från rapid led och testat lite olika blandning men för mina ögon blir det vackrast med 50/50 :)

Så då kanske jag ska byta 2 blåa till "uv" :) och gå ner så det blir

100 w istället :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller det estetiska så är allt upp till var och en - där har jag ingen åsikt (givetvis har jag det men ingen som jag vill pracka på folk :)). Jag vet inte om de på 420 nm är skadliga biologiskt för våra fiskar och koraller men det kan vara anledning att vara lite försiktig. Framförallt så måste rampen göras och hängas på så sätt att inga ögon kan titta direkt in i ljuskällan - tänk på att små barn har en annan betraktningsvinkel. Egentligen gäller detta råd även för RB och de vita LED - titta inte direkt in. Tänk också på att glas filtrerar bort mycket av den kortvågiga strålningen. Linserna till Cree är av plast tror jag men anledningen till att jag föreslog utan linser är att du får en jämnare spridning. Det är också en villfarelse att RB och "uv" är svagare - strålningsmässigt är de starkare - det är bara det att vårt öga inte uppfattar dessa våglängder så bra - men strålningsenergin finns där. En idé kan vara att du kör dina 34 LED 50/50 men lägger till 4 eller 6 UV-A som du kör på en separat slinga. Om du skall använda Jannes88 driver och tidstyrning så går det utmärkt och du kan där också sätta dinna UV-A till den intensitet som du vill.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det blir lite märkligt att diskutera antal LED och förhållande mellan vita och RB LED utan att samtidigt ta upp vilka modeller av LED det rör sig om. Det är ju stora skillnader mellan Cree's olika modeller tex XM-L kan ju användas för att ge minst dubbelt så mycket vitt ljus som XP-G och XP-E, och när det gäller blå LED så ger ju tex XT-E betydligt mer ljus än XP-E. Skulle vi även blanda in "Kina"-LED i ekvationen så blir skillnaderna ännu större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De blå är inte de som jag menar med "uv". De du anger i listan tror jag har peaken vid 460 - 470 nm och de ger ett turkost sken. Jag använder inte de våglängderna i mina byggen men har en ramp från TMC som använder liknande LED.

Visst jag håller med Peter men eftersom Michael tidigare i tråden sagt att det var Cree han jobbade med och jag utgick från att om det var XL-m han hade så hade han skrivit det eftersom de inte är "standard" än att använda - även om jag tror att de snart är det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...