Nito Postat 22 mars 2005 Postat 22 mars 2005 jag har på ca. 2 veckor förlorat alla mina räkor, Lysmata, Saron Marmorea samt bandkorallräkor.jga har ingen vettig förklaring till dödsfallen.jag har under denna tid medecinerat mot prick med Myxazin på en kururg och under samma tid har det dött en Ecenius bicolor samt en dvärgkejsare som inte hade några symptom på någon sjukdom.Hälften av räkorna har doc dött efter att medecineringet upphörtkvar i burken finns nu bara en Scopas samt på Ocellaris och jag tror inte att dom helt plötsligt börjar slakta räkor så vad f*n kan det beror på?alla vvattenvärden är ok.-en idé någon? Citera
Mattias Postat 22 mars 2005 Postat 22 mars 2005 Innehåller Myxazin koppar? isf kan det vara det, som fått dina räkor att lägga näsan i vädret. Citera
jimmy Postat 22 mars 2005 Postat 22 mars 2005 Nu vet jag ju inte vad det är för medecin men jag är skeptisk till all medecinering i karet så jag tror nog att det är det som är problemet det kan sitta i länge i stenen.Det kan ju ochså vara någon form av rovdjur Citera
Nito Postat 22 mars 2005 Författare Postat 22 mars 2005 Myxazin ska enl. uppgift vara säkert.jag har inga krabbor eller stora borstmaksar i burken heller. Citera
jimmy Postat 22 mars 2005 Postat 22 mars 2005 jag är ganska skeptisk trots att dom säger det och om du inte har några andra rov djur i burken som kan ha tagit dina djur så verkar det ju som om det är medecinen som är boven Citera
Nito Postat 22 mars 2005 Författare Postat 22 mars 2005 Jimmy, jag börjar nog snart hålla med dig. Citera
stigigemla Postat 22 mars 2005 Postat 22 mars 2005 Praktiskt taget alla mediciner som färgar vattnet blått till blågrönt innehåller organiskt bunden koppar.Jag har ett svagt minne av att myxazinen innehåller litet malakitgrönt och lite formalin + kanske jod och något mer. Formalin har dålig hållbarhet i blandningar. De ingående ämnena brukar stå med i bruksen.Om det är koppar i har den säkert fällt ut i din LS vid det här laget och är ganska så ofarlig där om du inte får ett stort pH-fall. Citera
Lejonkungen Postat 23 mars 2005 Postat 23 mars 2005 Hade det varit rovdjur så hade också bevisen (liken) varit uppätna (ej revirstrider). Gick det annars bra med flera bandkorallräkor tillsammans? Citera
Nito Postat 23 mars 2005 Författare Postat 23 mars 2005 bandkorallräkorna måste ha varit en hona och en hane för det var inga som helt problem med dom. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.