Gå till innehåll

Räkdöd


Nito

Rekommenderade inlägg

jag har på ca. 2 veckor förlorat alla mina räkor, Lysmata, Saron Marmorea samt bandkorallräkor.

jga har ingen vettig förklaring till dödsfallen.

jag har under denna tid medecinerat mot prick med Myxazin på en kururg och under samma tid har det dött en Ecenius bicolor samt en dvärgkejsare som inte hade några symptom på någon sjukdom.

Hälften av räkorna har doc dött efter att medecineringet upphört

kvar i burken finns nu bara en Scopas samt på Ocellaris och jag tror inte att dom helt plötsligt börjar slakta räkor så vad f*n kan det beror på?

alla vvattenvärden är ok.

-en idé någon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag ju inte vad det är för medecin men jag är skeptisk till all medecinering i karet så jag tror nog att det är det som är problemet det kan sitta i länge i stenen.

Det kan ju ochså vara någon form av rovdjur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Praktiskt taget alla mediciner som färgar vattnet blått till blågrönt innehåller organiskt bunden koppar.Jag har ett svagt minne av att myxazinen innehåller litet malakitgrönt och lite formalin + kanske jod och något mer. Formalin har dålig hållbarhet i blandningar. De ingående ämnena brukar stå med i bruksen.

Om det är koppar i har den säkert fällt ut i din LS vid det här laget och är ganska så ofarlig där om du inte får ett stort pH-fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...