Gå till innehåll

bänkbygge


droopy

Rekommenderade inlägg

Vet att många har frågat om detta tidigare, har läst massa tråda. men ingen sriver dimentionerna och hur mycket det bör hålla för.

om man bygger en botten och top ram 90x60 av 45mm X 70mm, sedan samma i alla fyra hörn och skruvar samman allt med 16mm MDF?

håller det för 90*60*50 ca:270L.

samt vad rekomenderar man för HÖJD på en bänk? tänker mäst på hur man ska plasera skåp luckorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte ifall du har följt mitt bänkbygge här, men det ska hålla för drygt 3ggr så mycket som ditt och det kan jag garantera att det gör. :)

Jag är övertygad om att din bänk kommer klara tyngden av ditt akvarie.

Angående höjden så ska det ju vara så högt att du får plats med det som ska finnas i skåpet i form av teknik, sen får du tänka på ifall du ska ha en hylla för mat och annat kanske. Sen ska du ju även kunna se in i karet, om det sen ska ske ståendes eller sittandes avgör ju också vilken höjd det blir på möbeln. Du får skissa lite fram och tillbaka innan du bestämmer dig! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Ska du använda vanlig MDF kan du välja en höjd som passar dig.

Kanske med lite tankar om tyngdpunkt och sånt om det ska stå fritt.

Jag använde Ikeas färdiga sidostycken och dörrar och de har en höjd på ca 70cm.

Det gjorde att jag fick lite ont om plats i sumpen tycker jag nog så här i efterhand.

Ska man ta ur skummaren får man mecka lite.

Jag fick inte direkt plats med några hyllor heller, som jag hade hoppats på.

Min bänk är 90cm hög från golvet, och med akvariets höjd är det 140cm.

För mig är det perfekt, för jag kan nå botten med handen utan att stå på något :nöjd:

Jag har använt 90x45 för basen, 70x45 som stolpar och som övre ram.

Jag är övertygad om att det håller.

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för bra svar, men det jag judt funderar på är fästningen av luckorna då man sätter dom i sidostyckena, hur blir det då med reglen fram, förskjuter man den lite eller? då mitt kar är 90 så skule det vara kung med 2st 45 luckor. skulle bli snygt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lämnade 9-10 cm från hörnet för reglarna fram och på sidan för att få dit Ikea-gångjärn.

Syns hyffsat på denna bilden.

post-4773-14468924934868_thumb.jpg

Jag har i och för sig inte satt dit luckorna än ;)

Mittenregeln har jag gjort löstagbar (inte limmat) för att kunna få in lite större saker (som sump).

Men den gör också att skarven mellan skåpsluckorna inte syns om det är lite avstånd mellan dem och man har belysning i utrymmet.

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...