Gå till innehåll

ny börjar frågor om rev byggnad


kvalle

Rekommenderade inlägg

ska starta upp en 500L kub 80x80.

läste lite i daniel knops bok om att man kan bygga grunden med tung "vanlig" sten, blir den typ levande senare? om man sätter dit levande sten ovan på denna..

och i sådnat fall vilken sten är bäst och billigast att bygga med?för att bygga allt i LS e ju inte så ekonomiskt.

sedan även vad för lim/massa bör jag andvända för att bygga ihop med?

även fråga om sanden..vill ha sand i botten men kan man blanda vanlig sand med levande? utan att det blir någe knas? eller blir den levande sen oxå?

många frågor..hoppas man kan få svar på nått jalla fall;) av er kunniga där ute

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska starta upp en 500L kub 80x80.

läste lite i daniel knops bok om att man kan bygga grunden med tung "vanlig" sten, blir den typ levande senare? om man sätter dit levande sten ovan på denna..

och i sådnat fall vilken sten är bäst och billigast att bygga med?för att bygga allt i LS e ju inte så ekonomiskt.

sedan även vad för lim/massa bör jag andvända för att bygga ihop med?

även fråga om sanden..vill ha sand i botten men kan man blanda vanlig sand med levande? utan att det blir någe knas? eller blir den levande sen oxå?

många frågor..hoppas man kan få svar på nått jalla fall;) av er kunniga där ute

Du kan använda faxe, det är en vit tung sten som är hyfsat billig, men att den skulle bli levande sedan är nog inte särskilt troligt men det kommer sätta sig kalkalger osv på den.

För att få ihop stenarna så kan du borra hål i dem och trä i pvc rör och då är det ju bra att ha stora stenar som bas så det håller upp resten av stenarna bra.

Det går bra att blanda sanden, du kan ju ta typ "koralkross" och levande sand och blanda.

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej..tack för info om sanden:) då kan jag spara några kr där jalla fall;)

oki.. kan det kanske fungera med vanliga VP-rör(el rör) har sett att man pratar om hålsten och typ korallsten.

bästa är kanske att köra med beggad LS,

man borde väll kunna limma med aquascape koall lim? när man bygger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!! Jag köpte korallkross på en zoo butik... Det kommer jag aldrig att göra om.. Jag fick problem med alger efter det.. Nu nästan ett år senare börjar jag få årdning på karet igen. Köp levande sand eller "zeowhite sand". Sen tycker ja att du ska bygga upp revet med bara ls eller revkeramik. När du bygger upp ditt rev så kan du sätta ihopp stenen med buntband och sen täka in allt med reef bond. Du kan titta in min tråd så ser du hur man kan göra. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du råd så använd bara färsk levande sten, det brukar bli minst trubbel då. Den levande stenen är nog det viktigaste som finns i ett saltvattensakvarium så den skall man inte snåla med, en lagom tumregel är att vikten av den levande stenen skall vara ca 15-25% av akvariets volym. Om man kan få tag på beggad LS som man vet med säkerhet inte är medicinerad eller att den har haft massa problem i sitt förra akvarium så kan man ta den också. Död LS eller kalksten kan hitta på att läcka en massa fosfat under en lång tid framåt och måste prepareras supernoga. Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Om jag har sten idag som där är lite röd cyano på kan man ta ut den stenen och tvätta den innan man börjar göra en revpelare? Skall man göra något annat med stenen för att den skall bli frisk o bra utan alger osv innan man bygger en pelare? Det rör sig om kanske 5 stenar som har lite röd cyano på sig, synd att kasta dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag har sten idag som där är lite röd cyano på kan man ta ut den stenen och tvätta den innan man börjar göra en revpelare? Skall man göra något annat med stenen för att den skall bli frisk o bra utan alger osv innan man bygger en pelare? Det rör sig om kanske 5 stenar som har lite röd cyano på sig, synd att kasta dessa.

Bara borsta bort eller slamsug upp slemmet , tyvärr är det så att trivs cyanon så kommer det igen. Bygg du din pelare.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...