Gå till innehåll

Led belysning


Oxygar

Rekommenderade inlägg

okey.

Jag är väldigt dålig på ljus. vad är det som ger näringen till koraller. dom vita eller blå eller båda. Finns även vita med ännu högra kelvin värde. 15000 och 20000k. är det bättre eller sämre att ta dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är några av led dioder jag har hittat och funderar på att köpa. Någon som kan hjälpa mig med vilka man ska ha och hur många av varje.

[h=1]3W Royal Blue High Power Star LED Light 450nm~455nm 3.2-3.6V 650MA[/h][h=1]3W Cool White 10000K High Power Led Light Lamp 150~180LM[/h][h=1]15000K 180LM Aquarium Led 3W High Power White Light[/h][h=1] UV Ultra Violet High Power Star LED Light Lamp 395nm~405nm[/h]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går säkert bra att använda de ledarna. Jag skulle satsa på 20-25 ledar. 60% blå och 40% vita. Vill du ha någon UV så ta med ett par sådana, men inte så många.

Vad ska du ha för drivare och hur många?

jag ska en sådan

[h=1](7-10)x3W LED Light Driver IP67 Waterproof Power Supply DC20V~36V 620mA[/h]och en

[h=1](10-18)x3W LED Light Driver IP67 Waterproof Power Supply DC36V~75V 680mA[/h]så kan ju ha mellan 17- 28 st.

Är som sagt kass på ljus. vad tillför uv lampan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag sett har alla fabrikat i dag kallvita lysdioder med över 100 lumen per watt. Cree har 140. Så din länk var en överraskning. Så svaga var nytillverkade dioder för mer än 5 år sedan. Man var uppe i mer än 100 lumen per watt för tre år sedan. (Cree, Luxeon eller Soeul)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag sett har alla fabrikat i dag kallvita lysdioder med över 100 lumen per watt. Cree har 140. Så din länk var en överraskning. Så svaga var nytillverkade dioder för mer än 5 år sedan. Man var uppe i mer än 100 lumen per watt för tre år sedan. (Cree, Luxeon eller Soeul)

jag hittar inga led dioder med så mycket lumen. har du lust o länka vart dom finns att köpa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...