Jump to content

Vad för skiva ovan bänk?


Majki01

Recommended Posts

Om man bygger möbel själv och ska ha något på möblen alltså en skiva av något som karet kommer stå på, vad är att rek? Plywood?? Vilken tjocklek?

Möblen är liksom en fyrkantig ram inget som går rakt över i mitten osv, utan denna skiva kommer inte ha något stödd i mitten bara i kanterna,

Så ja , vad för material bör jag använda? Kommer ju bli denna skiva sedan lite frigolit ovanpå,:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag hade köksskiva till mina andra möbler men det blir aldrig snyggt när jag ska såga det, så får bli något material jag kan köpa här på xl bygg för dom sågar ut exakt dom måtten jag vill ha,

Form plyfa? Starkt material? Vilken tjocklek?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen aning om vad som funkar och inte funkar, det man får tänka på är att skivan kommer endast få stöd i kanterna och inget alls i mitten så den får ju va så pass stark i materialet att den inte viker sig om 2-3 vuxna män står på den.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

He he

Ja det vet man aldrig men finns oftast massor med olika material osv... Men jag kan stanna till där o se vad som finns och rapportera detta.

Det betyder dock att då måste jag försöka ta mig till Malmö också till Svågertorp ;) om jag inte har en god vän som stannar till där lite snabbt på fredag kanske ? ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Köks skiva sväller om du får vatten på skiten, även mdf gör det. formplyfa är till för att forma betong med andra ord väldigt tålig o stark! Som du säger har jag bara som en ram under min skiva med o det håller För jäkligt mycket. Mvh Jerry

Jag ska kolla priset på detta hos xl bygg imorgon :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Många kockar desto bättre soppa har jag hört :)... Jag hör till dem som säger att det bästa är en massiv köksbänksskiva, spånskivevarianterna måste vara så tjocka för att bära mycket vikt, och om man inte tätar så sväller spånskivan rätt bra... Formplyfa står det ofta att den bara ska användas utomhus, det beror på att de kan vara belagda med en fenolfilm som tyvärr kan vara relativt ohälsosam, så en del byggmarknader t.ex. sågar det inte på grund av arbetmiljöskäl...

Vanlig plyfa och speciellt mdf kan innehålla lim/bindemedel som är otrevligt det med Formaldehydbaserat , jag reagerar åtminstone på det när jag sågar det, därför jag slutat använda det, wikipedia i frågan:

"Formaldehyde resins are commonly used to bind MDF together, and testing has consistently revealed that MDF products emit urea-formaldehyde and other volatile organic compounds that pose health risks at sufficient concentrations, for at least several months after manufacture.[5][6][7] Urea-formaldehyde is always being slowly released from the surface of MDF. When painting it is good idea to coat all sides of the finished piece in order to seal in the urea-formaldehyde. Wax and oil finishes may be used as finishes but they are less effective at sealing in the urea-formaldehyde.[3]"

Och om urea-formaldehyds hälsoeffekter:

"Health effects of Urea-Formaldehyde are put into effect when the elevated level is reached. Urea-formaldehyde releases formaldehyde emissions into the air. This triggers watery eyes, nose irritations, wheezing and coughing, fatigue, skin rash, severe allergic reactions, burning sensations in the eyes and throat, nausea, and difficulty in breathing in some humans (usually 0.1 ppm). Studies have shown that exposure may cause cancer in humans and animals. Occupants of UFFI insulated homes experienced systemic symptoms such as headache, malaise, insomnia, anorexia, and loss of libido. Irritation of the mucus membrane (specifically eyes, nose, and throat) is a common upper respiratory tract symptom to be found in both home and work environments containing enough UFFI- insulation concentration. However when compared to control groups, the frequency of symptoms did not exceed the controls expect when it came to wheezing, difficult breathing, and a burning skin sensation. Controlled studies have suggested that tolerance to formaldehydes odor and irritating effects can occur over a prolonged exposure. Tolerance, sensitivity, and idiosyncratic reactions should be considered for further investigation. The effects of cancer or congenital malformations may be too low to assess."

Världen är bra farlig den ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag skickade en fråga till ett specialställe vad en granit skiva skulle kosta med dina mått.

Sen kan du ju höra med Micke på Håkanstorp han har säkert en bit du kan köpa billigt som är i ditt mått.

Kör inte med granit att ställa akvarium på - graniten är alldeles för skör - minsta ojämnhet under skivan och den spricker när du ställer på akvariet.

Björkplywood är ett bra material att ställa akvarium på det innehåller dessutom väldigt lite formaldehyd.

Formaldehyd hittar du för övrigt i alla bearbetade träprodukter då det finns naturligt i träets lignin.

Sen ska man givetvis skydda sig mot alltför stor exponering, men du blir knappast sjuk av att ha ett akvarium på en plyfaskiva.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Mr_Ewing, björkplyfa är riktigt riktigt bra, speciellt om man tätar ändträt (helst hela skivan så klart), normal plyfa är normalt sätt inget att oroa sig för i formhaldehydhänseende utan det är med mdf:en... Men som sagt björkplyfa, kan du lätt få tag i det, kör med det, ett fantastiskt material som jag tyvärr inte kan få tag i närområdet (vet du nån källa till det i Linköping-Norrköpings området, kan ju tycka att bauhaus borde ha det, men såg det inte när jag var där senast, men var inte så noggrann då jag var ute efter annat just då. Men nu har jag riktigt sug efter lite olika tjocka björkplyfaskivor, och tycker det är så trist att åka till Stockholmsområdet för att få tag i det, även om det börjar bli dags rent allmänt att bygga på ädelträlagret, så en resa till Sthlm blir det nog snart hur som..), hmm parentesen är mer än halva inlägget.. inte bra :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vanlig standard bänkskiva för kök, de är redan vattenskyddade förutom de rena sågytorna. De är tjockleken som är viktigast för att de skall vara formstabila! Dessutom är det det billigaste alternativet. Lamellimmade skivar är ganska dyra i förhållande till tjocklek.

De flesta lackerade möbler som tillverkas idagl bla akvariebänkar är gjorda i MDF. En orsak är att de går att få bra finish på utan större efterbearbetning.

I de flesta hus idag som det sitter nån form av träskivor ex spånskivor har du redan formalehyd!

I stort sett oavsett vad du använder så behöver du behandla mot väta, antingen ex måla eller använda plastfilm.

Förstärkningar under skivan går att lösa med längsgående reglar för att stärka upp bänken, men det begränsas av storleken/längden. Det är alltid bättre att ha ett upplag på 3 punkter än bara i varje ände! ( Kant, mitt, kant) Det motverkar att de sviktar både neråt och uppåt!

Sågning av skivor brukar varje större bygghandel kunna erbjuda hjälp med.

Link to comment
Share on other sites

Hela möblen plus skivan ovan kommer få sig några lager med våtrumsfärg,

Ang tryck punkter så funderar jag på om jag på något sätt kan sätta en bräda av något slag rakt över karet utan att det påverkar den finishen på möblen jag vill ha, får suga på den ett tag, men bauh har några alternativ på Köksbänkar, får se hur dom har det på fredag om Marcus kan köra inom där. Kommer sen för sakens skull också ha 1 cm frigolit mellan skiva och kar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

jag körde med 25mm spånskiva som jag målade men efter den är behandlad sväller den och måste slipas va ett jävla skit och inte snacka om jobb men blir bra om man villlägga tiden. kommer själv köra med formplyfa till nästakar så många miljoner meter dom sågat på bygge jag vatt på och jag lever än så kan det inte avge särskillt mycket gift.

Link to comment
Share on other sites

Har i alla tider kört med 25mm MDF som jag målat med ångspärr till badrum och det har fungerat kanon. Jag skulle därmeot ta en funderare på konstruktionen utan stöd, man kan göra så men det blir nog bättre om du skruvar fast tre st 50*50 L-järnsprofiler under skivan (En i varje kant och en mitt under) för att slippa att skivan flexar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har har hållit på med akvarier sedanjag var 20 år! Har under dessa år enbart haft ett kar med färdig bänk! Å de är mitt nya RSM 250. Jag har tidigare byggt av spånskivor i dess olika former, både behandlat och obehandlat. Storlekar fån 50 liter till 500 liter. Blir fundersam varför ni har så stora problem med fukt! Jag försöker i å för sig hålla mitt vatten i karet ;) Formplyfa är bra det med, men det tål inte heller långvarig väta utan att ändra formen. Har i de flesta fall byggt en bänk av regelvirke samt haft golvspånskivor, MDF, köksbänkar mm med ett lager cellplast på. De har funkat under alla år. Kolla med en bygghandel/målarhandel om lämplig färg eller dylikt för att skydda mot väta. Färg avseed för att måla bla tak/väggar i badrum är inte alltid det bästa, plastfärg brukar oftast inte bli så hård. Kanske bättre med nån form av färg avseed för båtar. Eller självhäftande plastfilm. De enda som i stort sett tål fukt är ju plast!

Rollbart tätskikt för badrum är ganska mjukt så tryckskador kan uppstå men räcker oftast för tätheten. Däremot den nya tätskiktsmattan för badrum är tätare och stabilare. Men då kan du lika väl välja nån form av vanlig golvmatta avsedd för badrum! De brukar oftast gå att få stuvbitar från golv/målarfirmor.

Oftast är viktigaste att golvet är stabilt. Ju större kar ju svårare att bygga stabila bänkar som inte skevar sig efter golvet.

I många fall så överdriver vi konstruktionerna för att tro att det håller bättre, men tyvärr är det ingen garanti. Allt hänger samman, golv bänk kar....

Förstår problemen med fukt i målade spånskivor, de är svårt att få det tätt med färg i första hand på kanterna. MDF är då ett bättre alternativ då det har en mycket tätare struktur.

Massiv bänkskiva i ek är ett bra alternativ med, de brukar oftast idasg att gå att få tag på till rimligt pris. Många säljer andra sortering på det. tidigare hade bla Rusta skivor i bredd upp till en meter. Vet dock inte om de forfarande har det. I stort sett alla skivor som består av nån form av ihoplimmat material är känsligt mot fukt.

Edited by kobbens
Link to comment
Share on other sites

Har du nån bild på bänken och karet? Mått på bänk och kar?

Om man bygger möbel själv och ska ha något på möblen alltså en skiva av något som karet kommer stå på, vad är att rek? Plywood?? Vilken tjocklek?

Möblen är liksom en fyrkantig ram inget som går rakt över i mitten osv, utan denna skiva kommer inte ha något stödd i mitten bara i kanterna,

Så ja , vad för material bör jag använda? Kommer ju bli denna skiva sedan lite frigolit ovanpå,:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...