Gå till innehåll

Vad för skiva ovan bänk?


Majki01

Rekommenderade inlägg

Karet är inte färdig byggt än byggaren väntar på glas leverans, måtten håller jag på ett tag till, det är faktum köksskåp från Ikea, förstärkt med 45*45 reglar i bakhörnen sen en bräda tvärsgående i fronten där dörrarna är från ena sidan till andra, ska mecka ihop någon form av stöd rakt över också, typ 45*45 regel med vinkel järn.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser MDF är bästa valet också. Måla den bara så den inte suger fukt / släpper något. Fördelen som jag ser med MDF är att den är spikrak, och försöker inte böja/vrida sig med tiden (som eventuellt mer "levande" material kan göra).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla lösningar som blivit uppräknade duger gott o väl att bygga med!!! Bara man tänker efter hur hållfastheten görs, så man slipper bli-shark_smiley . Funkar tom att bygga bänk av glasflaskor med en bra skiva och ställa ett kar på! bara underlaget håller formen!! Oftast är det inte vikten/storleken som är avgörande utan styvheten! Precis som i vissa andra sammanhang!!!! Hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstärkt lite mer, se bild, det borde va bra nog eller? Eventuellt sätter jag en 45 regel i fronten också men det får vänta tills sumpen kommit på plats

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ser inte på bilden om "sidoskivorna" står på den undre skivan eller om dom är monterade på sidan av den undre ?

Om dom är monterade på sidan av den undre skivan så bör du montera reglar i framkant på bänken också innan du belastar den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom är monterade på sidan. Men under bänken sitter det 4 ben med stora "järn" fyrkanter som är skruvade i varje hörn både i sido skivorna och under skivan, samt att 45 reglarna sitter exakt ovanför benen så benen belastas ju av trycket där.. Jo jag funderar på att sätta en regel mitt i fronten också. när sumpen är i.. Jag kommer också sätta ett ben till på den som kommer vara under möblen RAKT i mitten av möblen för att hålla uppe där om utifall att sumpen skulle väga en del .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom är monterade på sidan. Men under bänken sitter det 4 ben med stora "järn" fyrkanter som är skruvade i varje hörn både i sido skivorna och under skivan, samt att 45 reglarna sitter exakt ovanför benen så benen belastas ju av trycket där.. Jo jag funderar på att sätta en regel mitt i fronten också. när sumpen är i.. Jag kommer också sätta ett ben till på den som kommer vara under möblen RAKT i mitten av möblen för att hålla uppe där om utifall att sumpen skulle väga en del .

Okej, då förstår jag.

Vore ju synd om akvariet tippat framåt ;)

Smart lösning med benen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...