ulfsa Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 Upptäckte den här idag. Någon som vet vad det är ? Citera
kvalle Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 ser ut som en skivanemon..http://se.reeflex.net/tiere/1584_Discosoma_sp.%2012.htmkan vara fel art men tror de är den Citera
MaddeI Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 Ser ut som röda skivanemoner av nått slag. Fina! Citera
Benighted Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 Skivanemon, antagligen av släktet Discosoma. Citera
kvalle Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 vart har du köpt stenen??Upptäckte den här idag. Någon som vet vad det är ?[ATTACH=CONFIG]75268[/ATTACH] Citera
ulfsa Postat 12 april 2012 Författare Postat 12 april 2012 Ja den är väldigt lik den här (Discosoma):http://actiniaria.com/img/discosoma_nummiforme.jpg Citera
backstrd Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 Det är bara att gratulera, den där kommer bli fin sen. /D Citera
ulfsa Postat 12 april 2012 Författare Postat 12 april 2012 Det är bara att gratulera, den där kommer bli fin sen. /DTack! - tyvärr sitter den lite snett mot baksidan så jag får nog vrida runt stenen sen eller så låter jag den vara där den är för att se om den trivs där först. Citera
ulfsa Postat 12 april 2012 Författare Postat 12 april 2012 Det sitter ju faktiskt två på stenen, en större och en mindre (syns ju även på bilden). Kan dom sitta så nära varandra utan att ta plats för varandra.Hur stora kan dom bli? Citera
Benighted Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 Dom har inga problem med att vara i kontakt med varandra, storleken beror på exakt vilken art det är men normalt max 5-10cm, men vissa kan bli upp till 15-20cm över skivan... Citera
ulfsa Postat 12 april 2012 Författare Postat 12 april 2012 Lite bättre bild på dom båda två. Beroende på hur stora dom blir kan ju den övre sitta lite trångt där. Citera
backstrd Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 Kika lite på reeflex så ser du hur de brukar växa, det kan vara ganska tätt. De jag har sett brukar vara ca 5 cm i diameter. Men jag gissar att det beror på vilken sort det är. Jag har inga själv så jag vet inte så mycket om dom, men de röda tycker jag är riktigt snygga så vi får hoppas att det den blir riktigt röd och fin för dig när den växer upp. Citera
Benighted Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 Du behöver inte oroa dig över läget, den kommer fixa det själv, dom kan styra sig en hel del när de blåser upp sig, och dom är faktiskt rörliga, så dom kan krypa sakta sakta till en ny plats om så krävs... Men dem blir oftast finast om dom står lite skuggigt... Citera
ulfsa Postat 12 april 2012 Författare Postat 12 april 2012 Kika lite på reeflex så ser du hur de brukar växa, det kan vara ganska tätt. De jag har sett brukar vara ca 5 cm i diameter. Men jag gissar att det beror på vilken sort det är. Jag har inga själv så jag vet inte så mycket om dom, men de röda tycker jag är riktigt snygga så vi får hoppas att det den blir riktigt röd och fin för dig när den växer upp.Tack, ska gå in på reeflex och läsa lite. Citera
ulfsa Postat 12 april 2012 Författare Postat 12 april 2012 Du behöver inte oroa dig över läget, den kommer fixa det själv, dom kan styra sig en hel del när de blåser upp sig, och dom är faktiskt rörliga, så dom kan krypa sakta sakta till en ny plats om så krävs... Men dem blir oftast finast om dom står lite skuggigt...Det känns ju tryggt att veta Den största sitter ju lite skuggigt nu så det borde ju passa. Jag låter dom vara där dom är nu ocheventuellt vrider jag stenen 180 grader så att man kan se dom utan att behöva stå nästan snett bakom akvariet. Citera
ulfsa Postat 12 april 2012 Författare Postat 12 april 2012 Känns som rena julafton här hemma efter den här upptäckten. Citera
ulfsa Postat 13 april 2012 Författare Postat 13 april 2012 Drar dom här anemonerna ihop sig nattetid? Det ser ut som att båda två dragit ihop sig och är ganska små idag, gulp?Om det inte är så så har det definitivt hänt ngt med dom.. Citera
mickosch Postat 13 april 2012 Postat 13 april 2012 Dom sjunker ihop under natten för att sakta blåsa upp sig när du har tänt. Citera
ulfsa Postat 13 april 2012 Författare Postat 13 april 2012 Dom sjunker ihop under natten för att sakta blåsa upp sig när du har tänt. Phew!! Jag trodde jag lyckats ta kål på dom redan. Citera
ulfsa Postat 13 april 2012 Författare Postat 13 april 2012 Hittat totalt fem stycken anemoner idag, alla sitter på samma sten. Citera
ulfsa Postat 13 april 2012 Författare Postat 13 april 2012 2 stycken sitter i en håla utan direkt ljus, kommer dom krypa ut? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.