Gå till innehåll

160Liters Kub en månad in i leken.


Kn0tan

Rekommenderade inlägg

Nu är det på dagen en månad sedan jag stoppade ned LS i min lilla kub men allt har inte varit frid och fröjd under månadens gång.

Hade en liten olycka i mitt 540L kar då min kulfisk (fahaka) körde en kamikaze mot framrutan och lyckades faktiskt göra ett till synes ordentligt stenskott (näbbskott) mitt i rutan så det var bara att skrota det karet och fixa nytt ;).

Åter till det salta, vilket faktiskt har än så länge varit en dröm att ställa i ordning och bygga ihop och vart inte så farligt dyrt som jag trodde, utan jag har kommit undan relativt billigt vilket varit tur angående olyckan ovan.

Har funnit en hel del liv i baljan som har ploppat ut ur Ls en efter en.

2st mindre rörmaskar

1st stor rörmask

1st fireworm tror jag, ca 5cm

1st vit brun melerad snäcka

En hord med sjöpungar och en liten mjukis som växer stadigt. Har även adderat en svart clown som fått bajja in vattnet... den skall få flytta innan jag stoppar ned den tilltänkta räkan :).

Så med lite tur kanske mitt mål att finna en Mantis räka äntligen kan börja närma sig lite, men tills dess får jag fylla på med några mjukisar och lite annat smått o gott.

post-6368-14468925220015_thumb.jpg

post-6368-14468925219785_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser snyggt ut! Försök att få byggt in din doppvärmare på något vis, det minskar risken att snäckor som kan vandra upp på den i avslaget tillstånd kan få bränd fot om den plötsligt går igång när någon sitter på den. Ett vanligt pvc-rör med borrade hål/slitsar kan fungera utmärkt. Med tiden så kommer pvc-röret att bli beväxt med kalkalger och smälta in i bakgrunden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt!

Vad är det för slick belysning du har?

Tack.. det värmer :)

Belysningen är 2st Beamworks 300 led 5watt/st (Kina led), funkar fint för den lilla slanten jag gav för dom, det enda riktigt dumma med dom är att dom ej har separerat månljusläget i en separat strömkälla så man kan köra natt och dag timer på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser snyggt ut! Försök att få byggt in din doppvärmare på något vis, det minskar risken att snäckor som kan vandra upp på den i avslaget tillstånd kan få bränd fot om den plötsligt går igång när någon sitter på den. Ett vanligt pvc-rör med borrade hål/slitsar kan fungera utmärkt. Med tiden så kommer pvc-röret att bli beväxt med kalkalger och smälta in i bakgrunden.

Tack för tipset! är i behov av en sådan lösning, speciellt om jag nu råkar komma över en mantis någon gång.... dom verkar ha en dålig vana att slå sönder doppvärmare vissa av dom och då kan det vara bra att tänka på skydd i preventivt syfte :) .

Ska absolut se vad jag kan göra åt doppvärmaren men tills vidare siktar jag på att få igång DIY automatpåfyllaren och pula in lite mer koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...