Tommy Postat 16 april 2012 Postat 16 april 2012 Jag skulle uppskatta att få förslag till belysning för mitt fraggakvarium (sps). Akvariet är endast 30 cm högt 90 långt och 50 brett. Citera
NiXoN Postat 16 april 2012 Postat 16 april 2012 T5 är nog enklast och billigast att börjas med men i längden så blir det en viss kostnad med rörbyten.Att få bra med ljus innebär att du behöver ett antal rör för att täcka hela djupet på karet, jag hade ett motsvarande och skulle nog föreslå 6 rör för täckning o effekt.LED skulle fungera om du byggde själv, då kan du bygga en mer täckande ramp där du spred ut dioderna på en större yta.Dom komersiella ramperna fungerar bra för "normala" kar men det blir svårare när man har mer yta och mindre höjd.För att få bra täckning skulle man då behöva flera ramper men man skulle endast behöva utnyttja en liten del av effekten(det skulle inte vara kostnadseffektivt enligt mig).Jag funderade på att gå över till LED på min odlingsburk men det har inte blivit aktuellt ännu.//NiXoN Citera
nike83 Postat 16 april 2012 Postat 16 april 2012 denna kanske? http://reefbuilders.com/2012/04/14/ecoxotic-120-watt-cannon-led-pendant/nä, skoja bara! vad har du för budget? Citera
Tommy Postat 16 april 2012 Författare Postat 16 april 2012 Jag hade väl tänkt mig runt 2000kr... Citera
nike83 Postat 16 april 2012 Postat 16 april 2012 då låter det som att du får råd till en beggad T-5 armatur. Citera
Tommy Postat 16 april 2012 Författare Postat 16 april 2012 Funderar på om jag ska belysa ca 50 x 50 med en led (beg. mazarra series s eller maxspect och vid sidan av ledbelysningen ha en MH 150 w. (jag har nämligen en MH liggande)Jag tänker nämligen ett "berg" av levande sten i typ halva akvariet där jag även fraggar mjuk-koraller, resten av akvariet fragghyllor eller dyl för sps. Citera
Tommy Postat 17 april 2012 Författare Postat 17 april 2012 Är det dumt att blanda sps och mjuk-koraller? Citera
Vandal Postat 17 april 2012 Postat 17 april 2012 Är det dumt att blanda sps och mjuk-koraller?Så länge man filtrerar med aktivt kol eller ozon så slipper man deras terpener och nässelgifter... dessa kan annars hindra tillväxten på sps:erna... Citera
NiXoN Postat 17 april 2012 Postat 17 april 2012 Har man större mängder så lär det inte vara helt optimalt, men det är oftast mjukisarna som skall ställa till det med sin toxinproduktion.Så några mjukisar lär inte stjälpa projektet...//NiXoN Citera
Tommy Postat 18 april 2012 Författare Postat 18 april 2012 Då bygger nog en till fraggtank så jag kan ha dem skilda åt. (jag har nämligen glas liggande). Skulle en mazarra räcka till 90x50? Eller blir det mörkt på sidorna då? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.