Gå till innehåll

Använda ciklidsand som bottenmaterial?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Var förbi den lokala zoo-affären häromdagen och kollade runt lite på deras utbud av sand då jag helst inte vill ta upp all den gamla sanden för att slippa det mesta av smutsen därifrån, såg då att de hade en lite finare sand på säck de kallar för ciklidsand, minns inte ifall det stod aragonit eller kalcit (?) på säcken, men är det ok att köra på detta?

Jag har ju annars möjligheten att ta upp den gamla sanden och tvätta denna i osmosvatten så att jag får ut det mesta av smutsen och hoppas att det går bra ändå, men det är ändå "den sista utvägen" kan jag tycka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, jag har lagt i dels oanvänd sand som blivit över från tidigare säck, men vill ha i mer. Jag har också lagt i några större skopor med sanden från förra karet, så bakterierna finns där, men vill ha i mer sand som sagt utan att ha i mer bunden smuts i karet. :)

Men ska jag tolka ditt svar som att ciklidsand är ok att använda ifall man bara kompletterar med lite levande material? Isf är saken biff. Prisskillnaden mellan ciklidsand och korallsand är för stor för att bara låta bero nämligen.

Jimmy, det där med granngården lät också bra, kanske ska ringa dem och höra vad de har för material hemma då det ligger på vägen hem det med. :) Vad står det på den påsen/säcken du köpt och vad fick du ge för den i runda pengar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer inte ihåg vad jag gav det va länge sedan nu.

Men det ska stå argonite på den men här i stan har dom slutat med den finkorninga å har mer stenkross nu eller rent mjöl tyvärr.

Men kolla med dom, det ska vara rent då man vist slår det i brunnar när man behöver kalka upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade sådan sand i mina tanganyika burkar och den sanden är väldigt lik sanden som säljs som levande sand. finkornig och rätt så ljus beige i tonen. tänk på o tvätta den ordentligt innan bara då den har en hel del damm i sig.

Den håller precis rätt färg enligt min smak. Ska tvätta den ordentligt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...