Gå till innehåll

Planering av 310L kar...


Benighted

Rekommenderade inlägg

Tänkte starta en babbeltråd om ett kar jag eventuellt funderar på att starta upp, det är Trollsvans gamla trogna balja som skulle stå som värd för denna monstruösa skapelse jag funderar på... Det finns en del saker som är lite udda med mina planer som kommer att komma fram när jag skriver mer om det...

Just nu sitter jag och börjar inse att man kanske behöver rota lite bland de gamla fysikkunskaperna från universitetet för att beräkna flöden, för avrinningen är ju inte tänkt att vara helt normal.... Som jag brukar säga, varför vara normal när man kan vara onormal :P

För istället för att ha ett fack inne i karet, som jag avskyr över allt annat så har jag tänkt på diverse lösningar, skulle jag bygga nytt så skulle det vara en coast to coast lösning som gällde, så som det var tänkt i mina gamla planer, men nu är det ett gammalt ramakvarium så det kräver ju lite mer klurande... så det jag har tänkt är en brevlåda... På baksidan av karet har jag tänkt att borra och dremla en springa som är ca 30 cm lång, och kanske 1,5-2cm hög, på utsidan av baksidan fäster jag en överrinningskammare som har genomföringar och så vidare, denna kommer då även att stabilisera upp området som försvagades av springan... Nu gäller det att räkna ut så att springan klarar av flödet som är tänkt att rinna igenom där, men ca 2000 liter borde ju i en springa av de måtten inte ge en vattennivå på mer än några millimeter för att svälja den mängden vatten...

Vet att jag säkert kommer få en del mothugg för idén men tänkt ändå lufta den, för egentligen en springa är ju mer eller mindre samma sak som att ha en kammare i akvariet, bara att den är "utplattad" mot baksidan, jag förstår att den har en lite större benägenhet att täppas igen än en kammare som är helt öppen på ovansidan, men har svårt att tänka mig scenarion där det blir ett reellt problem. Egentligen så oroar mig försvagningen av glaset på baksidan mer, men det borde gå och stadga upp...

Jaja, det är det första felet jag tänkt att göra med detta kar, det kommer fler ;)... Varsågod och hugg idén i småbitar, är ju bättre att den slaktas nu än efter att akvariet läckt ut 300L på vardagsrumsgolvet. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda positiva jag kan komma på med springlösningen är att det syns mindre än hålen, men det är inte så mycket att det är värt att riskera... Men hann kladda ihop en bild på springlösningen innan jag såg lagges kommentar... såhär var den tänkt:

post-4092-14468925263748_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt klart med Lagge här.

Tar du sen 8-10mm glas till botten av kammaren på utsidan så har du ett rejält stag som säkerhet.

Tror det här blir ett riktigt spännande projekt att följa oavsett, ska bli mäkta skoj!

Kommer du att köra med motsvarande överdimensionering av hårdvaran, eller kommer du bara att flytta upp den gamla skummaren till det här karet? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya ritningar efter Lagges kommentar och lite eftertanke... Själva kammaren kommer att bli djupare/högre, och så ska vi se till att rören får plats nu med, gjorde en lite spännande lösning som ni ser med en tvådelad yttre överrinning...

Hårdvaran kommer att vara samma som det är nu, skummaren är ju fortfarande anpassad för 3 gånger så stort kar :), lysrören kommer att bara vara dagsljusrör, sen kommer jag använda aluminiumprofiler och LED för blåljus... Cirkulation kommer ske med servostyrda streamers för att få bra och dynamisk strömmning, inspirerat av Mekls föredrag....

post-4092-14468925264594_thumb.png

post-4092-14468925264854_thumb.jpg

Edit: Puckot jag ritade fel storlek på hålen... Ny ritning kommer snart :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt storlek på hålen :) (samma som julas diamanthålsåg :))

Denna lösning känns ju riktigt bra då har relativt små hål (25,4mm) relativt långt ifrån kanten, inte allt för nära varandra (50mm kant till kant) och med ett stag (botten på kammaren) straxt under hålen, avståndet ifrån överkanten är ju reglerbart, likaså avståndet mellan hålen)...

post-4092-14468925265036_thumb.png

post-4092-14468925265288_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du sträcka dig till att ha en 90-böj på insidan annars så kan du klara dig med det som ytavrinning så länge du har bra ytcirkulation i övrigt. Då sätter du den i ett av hålen direkt så drar den in ytvatten i boxen den vägen. BTN på bakrutan och lite revcement på röret så kommer det inte att synas alls efter ett tag. Behöver inte ens någon genomföring, bara limma röret på plats med lite korallim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Mycket velande kring nästa kar, men är nästan 100% på att detta inte kommer bli av, kommer antingen bli sump eller ett regnskogsterrarium... Bättre att spara pengar för att få ett optiwhite kar med de mått jag verkligen vill ha, som ligger runt 120 brett, 50 högt, och 70 djupt.

Inriktning kommer vara små fiskar, zoanthider, ricordeor, acanthastreor, en del SPS och andra LPS (förutom acanthastreor)... Har hamnat i ett läge där jag inte vill ha saker i karet bara för att det är lätt att få tag i, jag vet vad jag vill ha, självklart kommer man göra felaktiga spontaninköp, men kommer ha en önskelista som när de djuren jag vill ha kommer jag köpa dem, även om det kräver resor med mera av mig..

Det kommer ta lång tid innan det är klart, aquascapen är relativt klar i huvudet, redan, ungefär samma som jag har i nuvarande karet fast större och finare, främre mitten-delen kommer vara en visningsplats för vackra knappar och Acanthastreor, bak blir det mer högväxande SPS, på båda sidorna ska det vara revpelare... ähh bättre att jag ritar upp det... Kommer senare...

Fiskar, små gobider och blennider, gyltor (Paracheilinus, Cirrhilabrus, Macropharyngodon), små anthias, kardinaler osv...

Möbel, design är ju relativt svårt, vill helst inte ha nån tung trist design så kommer bli mycket ritande i sketch up och diskuterande i denna tråden för att hitta en trevlig lösning...

Tidsplan, when it's done it's done ;) tänker inte stressa överhuvudtaget, när designen är satt kommer jag böja bygga på möbeln, förhoppningsvis till hösten kan man beställa akvariet, klart, hoppas på årsskiftet, men skulle inte satsa en hundring på det ;)

Till sist, det minst intressanta med ett kar, tekniken, skummare kommer fortsätta vara den gamla trotjänaren Deltac APF800, fluidiserande filter för fosfatremover, belysning blir en kombo med T5 rör och LED... Balling kommer skötas med doserpumpar med egen mikroprocessorstyrning, returpump får fortsätta att vara Eheim Compact+ 2000 som fungerar bra. Cirkulation, servostyrda tunze streamers med fast flöde, även en 5000-12000L/h reglerbar streamer kommer antagligen användas dagtid med egenbyggd mikroprocessorstyrd reglering (extremt långsam upprampning på morgonen, och stängas av på kvällskvisten för ett tystare kar, större dynamik i flödet, med mera)...

Hmm undrar om jag glömt nåt... Sannolikt nåt fundamentalt, men men

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...