Gå till innehåll

Rookie köpt ett RSM 130


MrDanne

Rekommenderade inlägg

Hej alla Saltisar,

Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltkar och hittade ett begagnat Red Sea Max 130 för 2500kr på blocket med orginaltillbehör plus massa andra grejer som labb och salt å så som jag då åkte och hämtade.

Har läst en del på forum och har även köpt en bok, "The Coral Reef Aquarium" men känner just nu att min kunskap nollas varje gång man läser ett nytt inlägg...

Med RSM så kommer en bruksanvisning som jag tycker verkar rätt enkel och så, så jag har fått lite hopp igen :)

Killen jag köpte karet av sa att lysrören måste bytas samt att kylfläkten måste bytas, det är enkla handgrepp och är inga problem. Jag fick även med en osmos, Aquatic Nature där filtren även var rätt slut, så första frågan: Är det lönt att köpa nya filter eller ska man köpa en helt ny?

Bör jag tänka på nåt speciellt när grejerna är beggade? Eller borde jag kunna köra efter RSM manual?

Kommer bli grymt spännande detta!!! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkte att lysrampens plastskyddslock var rätt skitigt, vet nån något bra sätt att rengöra detta?

Ska man köpa nya filter eller kan man köra på dom som den förre ägaren hade? är ju lite alger och grejer på dem.

En fråga om lysrören, säljaren sa att dom var dåliga, men jag tycker dom lyser starkt och inge blinkande eller så... möjligt att dom lyser mindre och mindre !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kemiska filtren kan du nog behålla, rengör ordentligt med vatten, ev kolfilter mm ska du byta ut. När det gäller belysningen så skulle jag byta den om den har gått 8-10 månader. Ingen större idé att dra igång o sedan vara tvungen att byta efter ngn månad. Håll sedan plastskivan som skyddar belysningen riktigt ren så får du en riktigt bra belysning i ditt RSM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var idag och köpte lite diverse grejer på Akvarielagret som levande sand, nya lysrör, salt, osmos samt en kylfläkt som tydligen behövdes bytas enligt förra ägaren.

Funderar lite på kylfläkten, drivs den av en helt egen strömkälla? jag fick en med, men tycker det verkar lite osmidigt trodde den ska vara integrerad med resten av systemet. Eller har jag fel?

Imorgon ska jag tillbaka och få med lite osmosvatten och köpa levande sten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en kylfläkt med egen strömförsörjning som är tänkt att monteras på baksidan av huven. Det kanske är en sådan du har köpt?

Skickat från min ARC via Tapatalk 2

Japp det var den... trodde den var temperaturstyrd, men no no. Så den sätter man på när det blir för varmt kort sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha, nu börjar det bli skrattretande... köpte en ny doppvärmaren, Eheim Jäger 150W och nu vill inte skummaren gå igång längre! Strunt samma, för imorgon planerade jag ändå att köpa en Tunza 9002 hos Tritonakvariet för orginal lät extremt högt att jag nästan ångrade att jag köpte saltkaret... !! Bor i en 2:a och vill ha karet så tyst det bara går...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en Tunze 9002 idag hos Triton, och när man kom hem och skulle montera den så upptäckte jag att det inte "bara" var att montera... krävs alltså lite modifikation för att den ska gå in bra i RSM 130, så det blev ett köp av en Red Sea Max Media Basket från USA.

Med lite tur är den här tills på fredag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RSM är kanon i grunden, men hade de lagt lite mer tid och energi på att optimera det så hade nog fler kört original och behållit karet längre. :)

Ifall du inte köpt det redan så skaffa en osmolator, en automatisk påfyllare för färskvatten, det kommer göra att din skummare fungerar som den ska och du slipper själv att fylla på vatten för hand.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RSM är kanon i grunden, men hade de lagt lite mer tid och energi på att optimera det så hade nog fler kört original och behållit karet längre. :)

Ifall du inte köpt det redan så skaffa en osmolator, en automatisk påfyllare för färskvatten, det kommer göra att din skummare fungerar som den ska och du slipper själv att fylla på vatten för hand.

Lycka till!

Har en osmos, men inte automatiskt. Vattenkranen sitter på tog för långt bort för att kunna dra en slang.

Blir nog bra till slut... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en osmos, men inte automatiskt. Vattenkranen sitter på tog för långt bort för att kunna dra en slang.

Blir nog bra till slut... :)

Du har en dunk eller något i skåpet,

I osmolator paketet får man sensorer och pump samt slang, pumpen trycker du ner i Dunken, sensorerna sättet du i karet, när vatten nivån sjunker så känner dom det och pumpar då automatiskt upp nytt vatten från Dunken

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en dunk eller något i skåpet,

I osmolator paketet får man sensorer och pump samt slang, pumpen trycker du ner i Dunken, sensorerna sättet du i karet, när vatten nivån sjunker så känner dom det och pumpar då automatiskt upp nytt vatten från Dunken

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men renar en osmolator på samma sätt som osmosen eller vadå?

Ändrat av MrDanne
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze-skummaren passar utan modifikation. Kollar du i min tråd ser du hur min sitter.

//Emil

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

Men då är det mekaniska filtret verkningslöst, frågan är hur viktigt det är... men jag har valt och tro att det är viktigt och fyller nån funktion :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trots det snarlika namnet har de inget gemensamt.

Osmos- vattenrenare

Osmolator - pump med tillhörande sensorer som startar/slutar vid låg/tillräcklig mängd vatten i akvariet.

Så kort o gott, osmos tillverkar vatten, häll i en behållare, stoppa i osmolatorn och voila, akvariet håller jämn vattennicå tills vattnet i behållaren e slut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men då är det mekaniska filtret verkningslöst, frågan är hur viktigt det är... men jag har valt och tro att det är viktigt och fyller nån funktion :)

Jag har kastat mitt mekaniska "filter". För det är makaronerna du menar va? Jag tror bara det samlar bakterier... Men det är ju vad jag tror som sagt... ;-)

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...