Gå till innehåll

mån-/natt ljus


uzck

Rekommenderade inlägg

Hallå!

Jag har lite frågor angående månljus. Jag har en T5 4*39W med 8 blåa ledar i. Ska ledarna funka som månljus? Är dom för starka? Ska dom vara tända hela natten? Vad gör de för skillnad (förutom att de blir mörkt)? Har försökt lägga upp bild på mitt kar med bara ledarna igång men lyckas inte. Jag har ett 180 l.

Nybörjare som är tacksam för all hjälp jag kan få :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 6 ledar som månljus som jag kör från det att mina T5:or stängs och fram till tidig morgon. Fördelarna med månljus är du kan spana i karet på vad som är framme nattetid, fiskarna går inte från full belysning till kolsvart på en gång, samt att jag har hört att det minskar risken från att fiskar hoppar över kanten. Vet dock inte om det senare stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

persoligen tycker jag det ser okej ut..

sen som peter sa det där med fiskhoppandes för mig funkar det..för innan jag skaffa mig nattljuset hade jag 2 fiskar som hoppat 1 ocellaris 1 valenciennea strigata.

men sen jag skaffa mig "mån ljus" så har jag inte haft några självmords försök.

jag har mitt på dygnetrunt.

det jag läst e att fiskarna kan ha lite svårt vänja sig i början(mycke nattlig aktivitet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...
Jag har 6 ledar som månljus som jag kör från det att mina T5:or stängs och fram till tidig morgon. Fördelarna med månljus är du kan spana i karet på vad som är framme nattetid, fiskarna går inte från full belysning till kolsvart på en gång, samt att jag har hört att det minskar risken från att fiskar hoppar över kanten. Vet dock inte om det senare stämmer.

Det stämmer vissa fiskar blir tokstressade spec sanvändare putsarfiskar och liknande. Dem vill ha lite tid att gå till kojs bädda lite eller va dem pysslar med. Har testat ni är välkommena för en demo :P Har testat någa ggr och var gång har det slutat med fisk på golvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...