Gå till innehåll

lite skoj planering inför nya karet som ska byggas om ett tag


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

som ni ser är rören inte dragna helt kunde inte hitta hur man bockade rör i programet, men i stora drag är det nog såhär jag kommer bygga systemet. hur jag kommer lösa det med "munstyckena på sidorna tåls att fundera på" genomföringar och riktbara munstyckern får man leta upp någonstans så man kan rikta strålen tanken är att dom ska gå längst med karet och vortechen i mitten. efter som dom sitter så långt ner på överinningsboxen kommer det rinna över i sumpen med häverten så blir lite funderingar på detta,, lite bilder ialafall :), är gjort med riktiga mått "ca :)" karet på bilden är ialafall 160x80x60 ca 768L troligen blir det dessa måtten om utrymmet finns där det är tänkt, "har inte fått ritningarna på huset än kommer nog nästa vecka så man kan planera lite vägg rivning kök etc :)" vatten bytartanken är på 40x40x50 80L

post-4956-14468925474239_thumb.jpg

post-4956-14468925474413_thumb.jpg

post-4956-14468925474583_thumb.jpg

post-4956-14468925474772_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

om man bara gör en fyrkantig box för hålen ich sätter 2 mp 40 på samma gavel på varsin sida om boxen skulle det bli en bra rörelse på vattnet då med " gungande" effekt eller måste man ha en på var gavel då ? vill inte att tex ephyllia ligger raklång på ett håll bara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såhär tror jag det kommer bli, ränka lite på det runtom kostnaderna för att göra den andre iden kostar ca lika mycket som 1 till mp40w es, sen efter som revet kommer byggas i mitten blir det nog bra med en circ pump på var sida om revet, men är bara orolig man inte får "gungningen" på korallerna. när man har vortecharna på samma sida, fast är kasnke inget problem.

vad tror du om denna lösningen lagge? vill inte ha en på andra sidan tack vare insikten i karet vill inte ha en "blaffa" mitt på den rutan :)

ny plan.skp

post-4956-14468925485793_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser enklare ut, men det finns en lösning till. Se min bifogade skiss.

skiss.pdf

Nu vet jag inte om du har räknat med att ha stag runt karet eller hur det ska se ut, men räkna med att du får ha iaf sarg på 5cm runt om och kanske ett tvärstag mitt i karet. Det är bra att räkna med detta när man utformar boxar och räknar på hur man ska få ner armar i hörnen ifall det sitter stag halvvägs in i dem osv. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-5442-14468925486006_thumb.jpg

Ett litet förslag från mig. :)

Istället för att ha ett separat akvarium för att blanda nytt saltvatten i tänker jag att man kan ta en del av akvariet. 20 cm på ett akvarium med dina mått blir nästan hundra liter.

Istället för att göra en box till avrinningskammaren kan du sätta en glasskiva längs hela bredden och dölja hela kammaren med möbeln. Gott om plats att göra boxar till streampumparna också.

Nackdelen är väl att akvariet kanske blir lite dyrare. Du skulle behöva ha det nästan två meter om du vill ha 160 cm visningkar. T.ex. 15 cm (72 liter) avrinningskammare och 25 cm (120 liter) vattenbytarkammare.

Hoppas alla förstår vad jag menar. :)

//Emil

ps. har inte ritat om några rör i bilden så bortse från dom... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser enklare ut, men det finns en lösning till. Se min bifogade skiss.

[ATTACH=CONFIG]76657[/ATTACH]

Nu vet jag inte om du har räknat med att ha stag runt karet eller hur det ska se ut, men räkna med att du får ha iaf sarg på 5cm runt om och kanske ett tvärstag mitt i karet. Det är bra att räkna med detta när man utformar boxar och räknar på hur man ska få ner armar i hörnen ifall det sitter stag halvvägs in i dem osv. :)

fundera på detta med men känenr att dom 20x20 hörnen stjäler lite onödig plats, gör jag bara 1 box för rören så slipper jag ha möbel som gör ut vid sidorna av karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]76658[/ATTACH]

Ett litet förslag från mig. :)

Istället för att ha ett separat akvarium för att blanda nytt saltvatten i tänker jag att man kan ta en del av akvariet. 20 cm på ett akvarium med dina mått blir nästan hundra liter.

Istället för att göra en box till avrinningskammaren kan du sätta en glasskiva längs hela bredden och dölja hela kammaren med möbeln. Gott om plats att göra boxar till streampumparna också.

Nackdelen är väl att akvariet kanske blir lite dyrare. Du skulle behöva ha det nästan två meter om du vill ha 160 cm visningkar. T.ex. 15 cm (72 liter) avrinningskammare och 25 cm (120 liter) vattenbytarkammare.

Hoppas alla förstår vad jag menar. :)

//Emil

ps. har inte ritat om några rör i bilden så bortse från dom... ;)

klart ide med. men vill inte dölja en bit av karet med hjälp av möblen utan vill att det ska gå kant ikant med möblen om du förstår min tanke :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De behöver ju inte vara 20x20, du kan göra dem 15x15 också, då tar varje box 13,5 L utvändiga mått och blir hälften så stora som om du gör dem 20x20. Men visst kan du sätta dem i en box på 15x15 också och göra ett hål för genomföringar av kablar i den med, så får du ett naturligt luftflöde genom boxen också för att lufta ut värmen från torrdelarna. :)

Här kommer en skiss till med två andra lösningar:

skiss2.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De behöver ju inte vara 20x20, du kan göra dem 15x15 också, då tar varje box 13,5 L utvändiga mått och blir hälften så stora som om du gör dem 20x20. Men visst kan du sätta dem i en box på 15x15 också och göra ett hål för genomföringar av kablar i den med, så får du ett naturligt luftflöde genom boxen också för att lufta ut värmen från torrdelarna. :)

Här kommer en skiss till med två andra lösningar:

[ATTACH=CONFIG]76659[/ATTACH]

ja men helst vill jag inte ha så man behöver bygga möblen bredare än karet så man ser facken i ytavrininegn, kommer ha gott om plats bakom karet för tordelen på vortecharna inne i skåpet, men smarta lösningar,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför då inte gå ett steg längre och sätta den boxen på utsidan av karet, bredvid torrdelarna i skåpet? Så borrar du 3 eller 4 hål i glaset på kortsidan där du vill ha nivån i karet, sen sätter du ett grovmaskigt nät på utsidan för att hålla snäckor och fiskar borta, men ändå få till en bra avrinning. Då spar du in ännu mer plats i karet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

yterligare 1 model :) har ni fler förslag så kan jag skissa upp så får jag se avd som känns säkrast och smidigast.

dena modellen käns hyffsat bra nivän reglerar jag innifrån rören i överinningen känns lite riskabelt ifall det skulle på något sätt bli stopp i filtermattan eller vad vad man nu väljer använda vid hålen :)

post-4956-14468925486418_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror iofs att den grova filtermattan har större chans att sätta igen än den typen av nät man använder i hängrännor för att inte de ska bli igensatta med löv och kvistar. Det är ca 5x5mm i maska, av plast och säljs i de flesta byggvaruhus. Du kan se en bild här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=17435&d=1192661122

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk också på att du får ha hålen en bit ifrån kanten, så de får vara längre ner än du har på din bild. En nackdel med denna lösningen är att du inte får ner ytvattnet på samma sätt som om du har boxen i karet.

En lösning på detta är att dra igenom ett av rören till sumpen genom ett av hålen och sätta en 90-böj på insidan och låta den ta ytvattnet den vägen.

Du får fundera och spåna vidare helt enkelt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...