Laggeman Postat 23 maj 2012 Postat 23 maj 2012 Hur har värmen i karet varit de senaste dagarna med den hetta som är nu?
StoffeSwe Postat 23 maj 2012 Författare Postat 23 maj 2012 Ibland har det varit uppe över 30 grader, jag funderar på om jag ska flytta det så det inte står i solen, utan nere på golvet. Det blir mindre ljus för eventuella koraller men vattnet blir inte lika uppvärmt.
Sardellen Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 Hur går det med detta karet. Tuffar det på fortfarande ?
StoffeSwe Postat 26 juli 2012 Författare Postat 26 juli 2012 Det är nedlagt. Tyvärr så blev det för varmt i karet när solen låg på, det gick ofta upp över 32 grader och avdunstingen var stor vilket ledde till stora svängningar i salthalten. Korallerna klarade sig inte, men algerna klarade sig tills jag stängde av pumpen och slutade fylla på vatten för ett par veckor sedan. Nu har det mesta av vattnet dunstat bort och inget lever.Det var ett så litet kar så det gick väldigt snabbt för solen att värma upp det, även på dagar med relativt dåligt väder blev det för varmt.Om jag skulle försöka mig på det igen så skulle jag inte ställa karet i direkt sol, utan nöja mig med en plats där solen inte ligger på. Sen skulle jag nog satsa på ett större kar.Jag hade ett 50L kar på balkongen förra året, det stod inte i direkt sol och i det hade jag en artemia odling.
Rekommenderade inlägg